ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Csárdásfürstin in Essen

Het is nog eens tijd voor een streepje operette ! Gisteren ging in Essen de herneming van Die Csárdásfürstin in première in de productie van Michael Sturminger.

Foto

Die Csárdásfürstin gaat uiteraard over een aanvankelijk onmogelijke liefde, tussen de cabaretdanseres Sylva Varescu - de "Csárdásfürstin" - en de adellijke Edwin. Edwins ouders hebben hem namelijk uitgehuwelijkt aan zijn nichtje Gravin Stasi en willen niet dat hij beneden zijn stand huwt. Maar uiteindelijk komt alles goed: Sylva trouwt met Edwin en Stasi vindt de liefde bij Graaf Boni.

Kálmán schreef de operette tijdens de eerste wereldoorlog, maar de regisseur verplaatst de actie naar de tweede wereldoorlog. Alles begint in een cabaret in Budapest waar Sylva afscheid neemt met een laatste bisnummer "Heia, in den Bergen ist mein Heimatland" tot Generaal - oftewel Obersturmbannführer - Rohnsdorff binnenvalt om Edwin terug te halen naar Wenen. Sylva is ook een Joodse wat de liefde voor Edwin extra bemoeilijkt.

Foto

Het klinkt erger dan het is... het is niet zo dat Sturminger er een of andere alternatieve Holocaust-productie van maakt. Het blijft decoratief nazisme in een verder vrij libretto-getrouwe voorstelling in een realistisch decor (op een draaiplateau) met de noodzakelijke operettedansjes en uiteraard de onweerstaanbare muziek. Want er wordt ook behoorlijk goed gezongen.

Bea Robein werd wel ziek aangekondigd, maar ze zong toch een boeiende Sylva Varescu. In het derde bedrijf begon ze wel moeizamer heen en weer te schakelen tussen haar registers. Maar ze heeft een pittige stem vol heerlijke weerhaakjes. Liliana de Sousa is daarentegen een zoetgevooisde en charmante Stasi.

Edwin werd vertolkt door Rainer Maria Röhr, die ik in Essen vooral in Wagner gehoord heb. Hij draait zijn hand ook niet om voor een operetterol. Zijn homogene tenor klinkt hier mooier dan als Loge of Mime, zijn hoge noten komen moeiteloos. Albrecht Kludszuweit (hij zong hier eerder Alberich) heeft ook een grote stem en is op alle vlakken een uitstekende Boni.

Publicatie: zaterdag 12 november 2016 @ 9:01
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen