ti guarda dal Grande Inquisitor

Rusalka in Berlijn

De traditie van de Komische Oper om alles in het Duits op te voeren, is de laatste jaren aan het verwateren. Maar Rusalka krijgen we nog wel in het Duits te horen, alhoewel er niet altijd even verstaanbaar gezongen wordt...

Foto
foto © Iko Freese

De Komische Oper heeft ook een traditie van regisseur-intendanten die teruggaat naar Walter Felsenstein. Harry Kupfer en Andreas Homoki traden in zijn voetstappen en sinds 2012 zwaait Barrie Kosky de plak in het operahuis aan de Behrenstrasse. Kosky regisseerde ook deze Rusalka.

Het is een productie in de geest van Felsenstein met de nadruk op het acteerwerk van de zangers. Scenisch werden alle franjes verwijderd. Decorontwerper Klaus Grünberg heeft een witte proscenium-boog gebouwd, die geïnspireerd is op die van de Komische Oper. De achterwand is gesloten, er is maar één deur in het midden van die wand langswaar iedereen binnen en buiten moet... alhoewel Rusalka ook wel via een luikje onder een bank in de zijwand naar binnen komt gekronkeld. Het nadeel is dat er geen plaats is voor het koor.

FotoDe centrale figuur is uiteraard Rusalka. De waternimf begint met een vissenstaart. De metamorfose naar haar menselijke vorm heeft iets van Grand Guignol. Jezibaba, geholpen door haar mentaal gehandicapte zoon, snijdt Rusalka's staart open en haalt er de visgraat uit. Tenslotte krijgt ze via een trechter het bloed van een net gedode kat te drinken.

De manier waarop Nadja Mchantaf nadien leert lopen is geniaal: van eerst moeizaam rechtstaan en terug vallen over voorzichtig strompelen tot uitbundig rondlopend. Mchantaf heeft niet de grootste stem - ze zingt wel een mooi Maanlied - maar scenisch domineert ze. Zelfs in de scènes waarin ze niet zingt, kan je je ogen niet van haar afwenden. Ze is even aandoenlijk in het tweede bedrijf als ze probeert te dansen met de Prins... die in het laatste bedrijf dan met haar visgraat danst.

Timothy Richards is vocaal wel een zwakke Prins. Zijn stem projecteert niet goed en heeft - zeker in de hoogte - weinig kleur. Nadine Weissmann, de Bayreuther Erda, is een prachtige Jezibaba. Jens-Erik Aasbø zingt de Watergeest met een mooie diepe bas, maar Karolina Gumos is dan weer een scherpe Vreemde Prinses.

Publicatie: zaterdag 5 november 2016 @ 9:16
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen