ti guarda dal Grande Inquisitor

De zaak Makropoulos in Antwerpen

In een relatief ver verleden, is de toenmalige Vlaamse Opera gestart met een Janacek-cyclus met Robert Carsen als regisseur. De laatste twee laatste Janacek-opera's heeft hij niet afgewerkt... toch niet in Antwerpen, wel in Straatsburg. Sinds gisteren heeft Opera Vlaanderen die leemte gedeeltelijk opgevuld met een spannende enscenering van De zaak Makropoulos.

Foto
foto © Annemie Augustijns

Kornél Mundruczó kennen we van zijn productie van Blauwbaards Burcht, die best wel interessant was... de combinatie met Winterreise was daarentegen minder geslaagd. De zaak Makropoulos hoort echter thuis in het lijstje van eerder geslaagde producties.

De drie bedrijven worden in twee decors gespeeld. Het eerste bedrijf speelt in het advocatenkantoor van Kolenaty met een houten lambrizering en luxueuze bureaus. Voor het tweede en derde bedrijf heeft Monika Pormale een eenheidsdecor ontworpen met een realistisch appartement van Emilia Marty. Op de achtergrond zien we haar slaapkamer waar ze het bed deelt met Jaroslav Prus. Haar keuken is uitgerust met een koelkast vol bloedzakjes.

Emilia Marty staat uiteraard in het middelpunt van zijn enscenering. We zien de aftakeling van de meer dan 300 jaar oude operadiva. In het eerste bedrijf is ze nog een schijnbaar jonge vrouw in een strak pak met motorhelm. In het tweede bedrijf verliest ze haar pruik, hoest regelmatig bloed op, is omwikkeld met windels en bloedt op allerlei plaatsen. Haar appartement wordt een afspiegeling van haar eigen toestand met bloed dat van de muren naar beneden stroomt.

Alhoewel De zaak Makropoulos me muzikaal minder aanspreekt dan Janaceks eerdere opera's, moet ik wel zeggen dat ik meegesleept werd in de muziek zoals ze in de eerste plaats uit de orkestbak kwam met een subtiele, maar tegelijkertijd ook stevig dirigerende Tomás Netopil. Ik was iets minder overtuigd van Rachel Harnisch. We hebben haar al een paar keer in Antwerpen gehoord en telkens vind ik dat ze eigenlijk tekort schiet. Ook deze keer duurt het veel te lang vooraleer haar vertolking van Emilia Marty een impact maakt. Het is pas in het derde bedrijf met haar grote monoloog dat haar stem vrij de zaal in geprojecteerd wordt. Daartegenover stond wel Jaroslav Prus met de bronzen bariton van Michael Kraus of de stralende Albert Gregor van Michael Laurenz.

Publicatie: donderdag 15 september 2016 @ 17:59
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen