ti guarda dal Grande Inquisitor

Susan Gritton - Medtner Goethe Lieder

Af en toe verschijnt een opname die afwijkt van de platgetreden paden. De opname met Goethe-Lieder van de Russische pianist/componist Nikolai Medtner door Susan Gritton en Geoffrey Tozer is er zo een.

FotoDergelijke opnames benader ik altijd met de nodige dosis scepsis en argwaan. Men heeft nogal snel de neiging om die totaal onbekende liederen van een vergeten componist voor te stellen als meesterwerken. Geoffrey Tozer maakt zich daar ook schuldig aan. In het CD-boekje geeft hij een deel nuttige achtergrond bij de liederen, maar voelt toch regelmatig de noodzaak om even te vermelden hoe fantastisch die liederen zijn. In plaats daarvan had hij misschien beter ook wat alinea's gespendeerd aan het situeren van Nikolai Medtner (1880-1951). Het zal waarschijnlijk al duidelijk geworden zijn dat ik niet echt onder de indruk ben van deze liederen.

Goethe heeft zowat alle componisten geïnspireerd. Van Nikolai Medtner horen we dus ook een versie van "Meeres Stille", "Das Veilchen", "Erster Verlust", ... Op deze opname wordt vooral geput uit 12 Lieder von Goethe, Op. 15 en het volledige 9 Lieder von Goethe, Op. 6. Het is noodzakelijk om de achtergrond bij het opus 6 te kennen... anders is bijvoorbeeld het sarcastische einde van "Wandrers Nachtlied" niet te begrijpen. Deze collectie was een huwelijkscadeau van Nikolai aan zijn broer en diens verloofde Anna. Het probleem was echter dat Nikolai ook verliefd was op Anna (hij zou later ook met haar trouwen) en zijn "cadeau" zat dan ook vol dubbele bodems. Het verklaart ook waarom een gedicht als "Inneres Wühlen" opgenomen is.

Geoffrey Tozer omschrijft de Suite-Vocalise, Op. 41 als het beste wat Medtner ooit gecomponeerd heeft. Persoonlijk vind ik die vocalises nogal saai... maar ze hebben wel het voordeel dat je niet hoeft te luisteren naar het Duits gewauwel van Susan Gritton. In de andere liederen slikt ze verschillende medeklinkers in of maakt stemhebbende medeklinkers stemloos, waardoor de liedteksten in het CD-boekje absoluut noodzakelijk zijn om een idee te hebben van wat ze zingt.

Mijn lauwe reactie voor deze opname heeft daarom misschien nog meer met Susan Gritton te maken, dan met de kwaliteit van de liederen zelf. Ze ademt soms om op ongelukkige momenten, haar klank is soms zuur en ze is in het algemeen gewoon saai. Alleen in de meer dramatische liederen klinkt ze nog redelijk als ze eens kan doorzingen en geen nuances probeert te leggen in haar expressie.

Publicatie: zaterdag 31 juli 2004 @ 11:18
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen