ti guarda dal Grande Inquisitor

Christian Gerhaher in Schwarzenberg

Vorige week hoorde ik Christian Gerhaher en Gerold Huber nog in Straatsburg met Winterreise. Gisteren waren ze in Schwarzenberg voor die andere cyclus: Die schöne Müllerin.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Zoals bekend bestaat Wilhelm Müllers "Die schöne Müllerin" uit meer gedichten dan Schubert getoonzet heeft. Er zijn al uitvoeringen geweest waarbij een acteur die extra gedichten voordraagt tussen de liederen door... dat werkt gewoonlijk niet omdat de muziek en spanningsboog die de zanger probeert op te bouwen telkens onderbroken wordt. Desalniettemin heeft Gerhaher voor dezelfde benadering gekozen. Het grote verschil is dat hij zelf de drie gedichten voordraagt ("Der Dichter, als Prolog" en "- als Epilog" liet hij achterwege), wat de continuďteit minder in het gedrang bracht. Zijn voordracht is doortrokken van dezelfde dramatiek als zijn liedvertolking.

Sommigen zullen Die schöne Müllerin misschien als het kleine, ietwat naďevere broertje van Winterreise beschouwen. Maar Gerhaher neemt de molenaarsknecht minstens even serieus als de Winterreise-Wanderer. In zekere zin is het zelfs een dramatischere cyclus aangezien er na de ontmoeting van de Wanderer met de Leiermann toch een miniscuul sprankeltje hoop is. De molenaarsknecht pleegt daarentegen zelfmoord in het beekje...

Dat tragisch gevoel van doodsverwachting is constant aanwezig in Gerhahers vertolking. Zelfs één van de eerste liederen als Danksagung an den Bach krijgt een filosofische ondertoon mee. Die liebe Farbe en Die böse Farbe worden het dramatische hoogtepunt van de cyclus. En op het moment dat hij Des Baches Wiegenlied aanvat, ben je als luisteraar even emotioneel uitgeput als na een memorabele Winterreise.

Publicatie: vrijdag 24 juni 2016 @ 12:31
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen