ti guarda dal Grande Inquisitor

Kosegarten-Liederspiel in Schwarzenberg

Schubert heeft 21 liederen gecomponeerd op gedichten van Ludwig Kosegarten die, op één uitzondering na, zo goed als nooit opgevoerd worden. De twintig liederen die hij in 1815 componeerde staan "bekend" als het Kosegarten-Liederspiel en waren gisteren te horen op de Schubertiade. Sopraan Anna Lucia Richter, mezzo Dorottya Láng en tenor Mauro Peter waren de uitvoerders, Helmut Deutsch was de pianist.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Het Kosegarten-Liederspiel vertelt het liefdesleven van ene Wilhelm, die eerst verliefd wordt op Ida, daarna op Luisa (Ida heeft ondertussen zelfmoord gepleegd) en eindigt op het moment hij zijn oog heeft laten vallen op Rosa. Het is nog maar sinds de jaren '90 dat men ontdekt heeft dat deze twintig liederen samenhoren dankzij het onderzoek van de musicoloog Morten Solvik (indertijd heeft hij mij hierover informatie gestuurd, die nog altijd beschikbaar is op mijn website).

Er zijn twee redenen waarom dit Liederspiel zelden in zijn geheel opgevoerd wordt. Er zijn drie zangers nodig: een tenor voor Wilhelm, en een sopraan en mezzo voor respectievelijk Ida en Luisa. Het zijn ook allemaal strofische liederen, die voor een zekere eentonigheid kunnen zorgen. Het aantal strofen is in sommige gevallen ook onpraktisch groot met bijvoorbeeld de niet minder dan 19 strofen van Luisens Antwort. In deze opvoering werd oordeelkundig gekozen om het aantal te beperken tot 3 à 4 strofen per lied... wat nog altijd een uitvoertijd van een uur opleverde. Het trio Das Abendrot werd wel naar het einde verplaatst.

Het was de eerste keer dat ik Anna Lucia Richter hoorde. Ze heeft een heel lichte sopraan, die wel goed projecteert, al kiest ze ervoor om iets teveel vibratoloos te zingen. Maar interpretatief zoekt ze wel de expressieve mogelijkheden op in elk lied. Dorottya Láng was me vorig jaar al in Oxford opgevallen met haar mooie mezzo. In dit Liederspiel zorgt zij voor de dramatische lijn van Alles um Liebe over Das Sehnen tot Luisens Antwort. En Mauro Peter is uiteraard een prachtige Wilhelm.

Na de pauze kwamen de drie zangers nog eens terug met elk een paar liederen. Richter zong de drie Gretchen-liederen, met vooral een expressieve Der König in Thule. In Gretchen am Spinnrade nam ze de hoge noten langs onder en kwam ze telkens iets te kort. Mauro Peter opende zijn hart aan de maan in een contemplatieve An den Mond in einer Herbstnacht. Láng mocht tenslotte het enige andere - en tevens meest bekende - Kosegarten-lied, An die untergehende Sonne, zingen. Maar ze leek plots haar stem half kwijt te zijn en zong met weinig steun en een intonatie die alle richtingen uitging. Ze kwamen nog eens samen voor het trio Das Leben en het bisnummer Zur guten Nacht.

Publicatie: donderdag 23 juni 2016 @ 9:09
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen