ti guarda dal Grande Inquisitor

La traviata in Luik

De Waalse Opéra herneemt nog eens La traviata in de productie van hun intendant Stefano Mazzonis di Pralafera.

Foto
foto © Lorraine Wauters

Deze productie was de eerste keer te zien in 2009 en werd dan een eerste keer hernomen in 2012 in de tijdelijke tent. De productie is nog altijd best mooi, maar bij elke herneming zakt het niveau van de bezetting. Ik hoorde gisteren de "eerste" bezetting.

Mirela Gradinaru is vooral een luide Violetta die op geen enkel moment enige sympathie kan opwekken. Tijdens "Sempre libera" zingt ze uitgewassen staccato-noten, waardoor het allemaal nogal slordig klinkt. Tijdens haar confrontatie met Germont verwart ze krokodillentranen en gesnik met doorleefde expressie. Ook hier niets beneden forte.

Vader Germont werd gezongen door Mario Cassi. We hebben hem al een paar keer gehoord in Luik, meestal in lyrische rollen. Germont kan ook wel lyrisch benaderd worden, maar Cassi vindt dan blijkbaar dat hij toch zijn stem moet opblazen om in de richting van een Verdi-bariton te gaan... wat totaal niet lukt en zijn frasering om zeep helpt.

Maar het dieptepunt was wel de Alfredo van Javier Tomé Fernández. Legato is een optie in zijn stemvoering. "De' miei bollenti spiriti" komt er met horten en stoten uit, hij duwt op elke noot en tijdens de cabaletta "O mio rimorso" hoor je zijn stem verkruimelen met elke noot. Het is dan ook geen verrassing dat hij zijn hoge slotnoot op spectaculaire wijze kraakte.

Halverwege het tweede bedrijf had ik de hoop op beterschap opgegeven...

Publicatie: woensdag 18 mei 2016 @ 17:45
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen