Il Grand' Inquisitor

De gouden haan in Düsseldorf

Soms lijkt het alsof intendanten onder elkaar afspreken om een vergeten opera terug onder de aandacht te brengen. Vorig seizoen was er een nieuwe productie van Rimski-Korsakovs politiek-satirisch sprookje De gouden haan in Saarbrücken, volgend seizoen speelt de Munt het (blijkbaar toch nog altijd in het Muntpaleis) en nu is er een nieuwe productie in de opera van Düsseldorf...

illustratie
foto © Hans Jörg Michel

De productie in Saarbrücken was op alle vlakken benedenmaats. De Rheinoper doet het meer dan behoorlijk. De productie van Dmitry Bertman vervalt niet in karikaturen. Al laat hij Amelfa de gouden haan roosteren tijdens de pauze, zodat ze hem in het begin van het derde bedrijf kan oppeuzelen. Er is een duidelijk onderscheid tussen de moderne wereld van Koning Dodon en de gouden wereld van de Koningin van Shemakha, die zich laat omringen door zes goudkleurige dansers. Ondanks de oriëntaals geïnspireerde muziek blijkt Shemakha in Parijs te liggen. Zij maakt ook deel uit van de "echte" wereld als ze samen met de Astroloog en de Haan de epiloog brengt.

De opera werd opgevoerd in het Russisch, met uitzondering van de relatief bekende "Hymne aan de zon" van de Koningin. Anna Grechishkina zingt met een ragfijne en breekbare sopraan de aria in het Frans, Duits en Engels. Daar tegenover staat de Verdi-bariton van Boris Statsenko als Koning Dodon, die de hele opera domineert. De tenor Cornel Frey heeft nauwelijks problemen met de onmogelijke partij van de Astroloog. Het kleine rolletje van de Gouden Haan werd gezongen door Eva Bodorová met een opmerkelijk mooie en warme stem.

Publicatie: maandag 16 mei 2016 @ 8:57
Rubriek: Opera