ti guarda dal Grande Inquisitor

Juliane Banse in Hohenems

Een zangeres van het kaliber als Juliane Banse maakt ook geen bezwaar om een reeks onbekende liederen in te studeren om zo al Schuberts liederen uitgevoerd te krijgen tijdens de Schubertiade. Ze werden aangevuld met liederen uit het ijzeren liedrepertoire. Martin Helmchen was de pianist.

Foto
foto © Schubertiade

Het recital begon met liederen op gedichten van Matthias Claudius en eindigde met Goethe-liederen, tussenin hoorden we een allegaartje van bekende en minder bekende liederen.

Het bekendste Claudius-lied is uiteraard Der Tod und das Mädchen, waarmee Banse meteen bewees dat ze nog altijd over de magie bezit om kippenvel te bezorgen. De verschillende strofische liederen benaderde ze met de schaar... wat een goed idee is: twee strofen van Zufriedenheit of drie strofen van het Seidl-Wiegenlied of Freude der Kinderjahre zijn meer dan voldoende. Anderzijds zong ze wel alle vijf strofen van het meditatieve Abendlied, misschien omdat naar verluidt het Claudius' bekendste gedicht zou zijn. Banse begrijpt ook dat je humor heel serieus moet nemen. Het lied Klage um Ali Bey druipt van de ironie en voor het pathetisch geklaag doet Schubert er nog een schepje bovenop. Banse zingt het met een uitgestreken gezicht, maar ook met de nodige empathie.

Heel indrukwekkend was haar uitvoering van Hölty's macabere ballade Die Nonne. Het gaat over een ridder die verliefd is op een meisje dat ingetreden is in het klooster, maar aan wie hij toch eeuwige trouw beloofd heeft. Maar hij is haar al vrij snel ontrouw en zij laat hem vermoorden waarna ze zijn hart uit zijn lijf rukt, het vertrappelt en nadien als een geest komt spoken met het uitgerukte hart in haar handen. De tekst is er zo ver over dat het hilarisch wordt. Daarenboven is het onmogelijk om serieus te blijven bij de piano-versie van het vertrappelen van het hart. Maar toch zingt Banse de ballade alsof ze het meent. Grandioos ook hoe ze een regelrechte waanzinscène maakt van:

Die tiefen, hohlen Augen sprühn
Ein düsterrotes Feuer,
Und glühn, wie Schwefelflammen glühn,
Durch ihren weissen Schleier
...
Und rollt die Augen voller Wut,
Die eine Hölle blicken,
Und schüttelt aus dem Schleier Blut,
Und stampft das Herz in Stücken

En dat allemaal zonder verpinken én zonder partituur...

Maar het waren uiteraard de Goethe-liederen die de meeste emoties opriepen. De sfeer van het slot van Erster Verlust nam ze op briljante wijze mee naar het begin van Gretchen am Spinnrade. De evolutie van "sein hoher Gang" tot "sein Kuss" was een verfijnd voorbeeld van rubato om de verwachtingen en opwinding van Gretchen over te brengen. Voor Rastlose Liebe ging ze spijtig genoeg in opera-modus, maar de manier waarop ze Meeres Stille volledig mezza voce voordroeg, zorgde voor nog meer kippenvel.

Erlkönig wordt gewoonlijk niet echt geassocieerd met sopranen, maar Banse geeft een vrij overtuigende interpretatie. De vertolking van het angstige kind en de verleidende Erlkönig waren schitterend (al is er geen reden waarom ze "so brauch' ich Gewalt" moet roepen), de stem van de vader ligt wat moeilijker en draagt niet altijd.

Als bisnummer volgden nog twee Schubertliederen: het volkse Vaterlandslied behoort niet echt tot het repertoire, maar haar adembenemende Im Abendrot was een waardige afsluiter.

Publicatie: maandag 9 mei 2016 @ 8:27
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen