ti guarda dal Grande Inquisitor

Martin Mitterrutzner in Hohenems

Martin Mitterrutzner is een nieuwe naam voor mij. Deze jonge tenor (°1984) is een leerling van Brigitte Fassbaender en zingt momenteel in het ensemble van Frankfurt. Gisteren gaf hij een liedrecital in de Markus-Sittikus-Saal, met Gerold Huber aan de piano.

Foto
foto © Schubertiade

Martin Mitterrutzner heeft een mooie lyrische tenor - ideaal voor het Mozartrepertoire - die uitstekend projecteert en met een goede hoogte. Hij blijkt ook een uitmuntende liedvertolker te zijn. Maar in tegenstelling tot de naturel van een Mauro Peter, moet hij het vooral hebben van weldoordachte vertolkingen, maar dat is daarom niet minder boeiend. Kortom, een zanger om in de gaten te houden...

De liederen van zijn programma dateren bijna allemaal uit de periode 1815-1816 toen Schubert tot over zijn oren verliefd was op Therese Grob en veel liefdesliederen componeerde. De eerste helft van het recital hoorden we vooral liefdesbetuigingen: exemplarisch was het groepje Laura-gedichten van Schiller, Matthison en zelfs in Hölty's Seligkeit komt een Laura voor... al dan niet geïnspireerd op Petrarca's beroemde Laura. Na de pauze kregen we de keerzijde van de medaille met liederen als Der Hirt (Mayrhofer) of Die Liebe hat gelogen die de eenzaamheid en de verloren of afgewezen liefde behandelen.

Veel van die liederen zijn strofisch en Mitterrutzner kan die allemaal boeiend houden. Meest opvallend was zijn benadering van Das war ich als hij in de laatste strofe versieringen aanbracht. Der Sänger am Felsen brengt hij dan weer met een stijgende intensiteit. Het interessantste was Laura am Klavier waar woorden als "majestätisch prächtig", "buhlende Winde" of "Schauernachtgeflüster" door Mitterrutzner met treffende inkleuring gezongen werden.

Maar ook Gerold Huber verdient alle lof. In dat laatste lied, speelt hij Laura's pianostukjes als voor-, tussen- en naspel. Idem in de Goethe-Sehnsucht waar Schubert niet meer nodig heeft dan "ein singender Vogel im buschigten Wald" om een vrij zingende vogel te evoceren. Ook de zilveren watermuziek van Der Jüngling an der Quelle spetterde uit de piano (om een of andere reden veranderde Mitterrutzner de Luise van het lied naar... Laura). En ook voor de fluit in Der Sänger am Felsen of de jachthoorns van Trost draait Huber zijn hand niet om.

De enige "uitschuiver" was naar mijn gevoel het Schulze-lied An mein Herz dat in een vreemd tempo gespeeld werd en daardoor bijna onherkenbaar werd. In de eerste strofe geeft de zin "was schlägst du so unruhvoll?" aan dat in de piano een hartslag hoorbaar is... maar in het gekozen (snelle) ritme moet hij dringend een cardioloog opzoeken. Twee bisnummers - Der Musensohn en het Schwanengesang-Ständchen - waren de kers op de taart.

Publicatie: zondag 8 mei 2016 @ 8:29
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen