ti guarda dal Grande Inquisitor

Bachkantates in Eugene

Op het Oregon Bach Festival vinden - naast de concerten - nog twee andere activiteiten plaats. Er worden master classes gegeven aan dirigenten en Helmuth Rilling geeft lezingen. Beide activiteiten worden gecombineerd in de zogenaamde "Discovery Series".

De formule is eenvoudig. Tijdens de master classes - die niet open zijn voor het grote publiek - krijgt elke student een deel van een kantate te dirigeren onder supervisie van Helmuth Rilling. Daarna wordt het publiek toegelaten in de zaal en geeft Rilling een lezing over een bepaalde kantate, waarbij hij het orkest, het koor en de solisten stukjes laat uitvoeren. Enerzijds om muzikale motieven te laten horen en anderzijds om aan te geven hoe de tekst als inspiratie diende voor Bachs compositie en instrumentatie. Daarna wordt de hele kantate uitgevoerd, elk deel door een van de studenten.

Deze week stonden er drie kantates op het programma:

De eerste kantate was me onbekend, de tweede is vooral bekend omdat het de meest bekende koraal bevat, die Bach ooit geschreven heeft... en de laatste is, in zijn geheel, de bekendste van de drie.

De solisten werden meestal gerecruteerd uit een van de twee koren. In sommige gevallen viel dat redelijk mee. Maar meestal kwamen ze niet veel verder dan enkel het zingen van de noten. En in het geval van de sopranen lukte zelfs dat niet altijd. Vooral in de eerste cantate waren de sopraanaria's pijnlijk om horen. Gelukkig was Elizabeth Keusch terug van de partij voor de laatste kantate en haar Bach is even schitterend als haar vertolking in het Requiem van Mozart.

Het is wel spijtig dat ik de eerste week van het Festival nog niet in Eugene was, want toen werd dezelfde formule toegepast op het Requiem... wat ongetwijfeld even verhelderend geweest zou zijn.

Publicatie: zaterdag 10 juli 2004 @ 2:49
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen