Il Grand' Inquisitor

Christiane Karg in deSingel

Tijdens het Strauss-jaar 2014 bracht de sopraan Christiane Karg een mooie CD met liederen van Richard Strauss uit. Ondertussen werkt de pianist Roger Vignoles voor Hyperion aan de opname van al zijn liederen. En nu heeft deSingel de twee artiesten samengebracht voor een recital met... Strauss-liederen.

illustratieHet programma was een goede mix van bekende en minder bekende liederen. Ze brachten de liederen in chronologische volgorde, te beginnen met zijn eerste lied, Weihnachtslied, wat op zich een gedurfde keuze is om een recital te beginnen met een slaaplied. Maar Karg beschikt over de nodige stembeheersing om meteen gedragen mezza voce te zingen. Alhoewel toch een kanttekening gemaakt kan worden bij het idee om het eerste groepje liederen te beëindigen met Heimliche Aufforderung. Het is een gigantisch lied, dat eigenlijk een iets grotere stem vraagt dan wat ze op dat moment van de avond al kon geven.

Maar ondertussen had ze wel al een fenomenale vertolking gegeven van Geduld, één van de iets minder bekende liederen uit het beroemde Opus 10. Het is een emotionele spiraal die naar de keel grijpt en culmineert in de derde strofe rond "Verneint is meine Frage an das Glück". Tussen al die serieuze liederen een moment van verlichting brengen, is op zich een goed idee. Maar Hat gesagt, bleibt's nicht dabei vond ik iets teveel van het goede om daarna weer in de sfeer te komen van Befreit of de mysterieuze vertolking van Am Ufer of het letterlijk adembenemende Waldseligkeit... wat op papier quasi-onzingbaar lijkt met oneindige "sehr langsam" frases en nauwelijks ruimte om te ademen. Karg doet het zonder verpinken.

Na de pauze stonden nog twee "cycli" op het programma. In de Drei Ophelia-Lieder vertolkte ze op uitgepuurde wijze de waanzin van Ophelia. Ze eindigde met de Vier - of eigenlijk "Fünf" - letzte Lieder waarbij Strauss' vier laatste liederen aangevuld werden met Malven, zijn echt laatste lied. Ook hier kregen we weer een topprestatie, waarbij Karg perfect in karakter bleef tijdens het intermezzo halverwege Beim Schlafengehn. Het mag duidelijk zijn dat Christiane Karg voor mij één van dé liedsopranen van het moment is. Dit prachtige recital kon dan ook niet beter afgesloten worden met Morgen als verstild bisnummer...

Publicatie: woensdag 2 maart 2016 @ 23:06
Rubriek: Liedrecital