ti guarda dal Grande Inquisitor

L'opera seria in de Munt

Leopold Florian Gassmann schreef in 1769 een parodie op de opera seria, passend L'opera seria getiteld. Meer dan 20 jaar geleden heeft René Jacobs deze opera opgevist en opgevoerd op het festival van Schwetzingen. Hij dirigeert nu ook de voorstelling voor de Munt in het Koninklijk Circus, in een productie van Patrick Kinmonth.

Foto
foto © Clärchen und Matthias Baus

De opera seria is "L'Oranzebe" en wordt opgevoerd tijdens het derde bedrijf... 't is te zeggen, de eerste drie aria's, want de opera valt niet in de smaak van het (Munt)publiek en wordt weggeboed. Chaos troef, zeker als ook de moeders van de zangeressen zich beginnen te moeien. In de twee eerste bedrijven passeren al de operaclichés van kijvende diva's, een tenor die een nieuwe aria wil, de strijd tussen librettist en componist of een intendant die stukken uit de partituur wil wegknippen omdat het anders te duur wordt. Dit alles wordt ondersteund met muzikale grapjes.

De opera heeft een aantal goede, maar toch ook langdradige momenten die niet altijd gecompenseerd worden door de regie van Kinmonth. Maar alles bij elkaar is het een leuke voorstelling, al blijft er weinig van hangen. Op muzikaal vlak wordt er behoorlijk goed gezongen.

Mario Zeffiri zingt de "primo musico" Ritornello met zijn stratosferische lichte tenor. Alex Penda was beter dan gewoonlijk als de prima donna Stonatrilla. Robin Johannsen was een mooie Smorfiosa, de seconda donna. Sunhae Im sprankelt als Porporina, die de travestiepartij in de opera seria zingt. Marcos Fink zong de theaterdirecteur Fallito met zijn gezapige bas. Pietro Spagnoli was een uitstekende librettist Delirio, maar ik blijf toch vooral de componist Sospiro van Thomas Walker onthouden met zijn gecultiveerde stem en parodiërende coloraturen.

Publicatie: donderdag 18 februari 2016 @ 19:55
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen