ti guarda dal Grande Inquisitor

Otello in Antwerpen

Voor wie het ontgaan zou zijn... 2016 is een Shakespeare-jaar, 400 jaar na het overlijden van de Engelse schrijver. Dat is één reden om allerlei Shakespeare-opera's te programmeren. Later dit seizoen komt de Munt bijvoorbeeld met Béatrice et Bénédict. Opera Vlaanderen heeft echter voor het absolute meesterwerk Otello gekozen, een Shakespeare-opera die enkel geëvenaard wordt door Verdi's Falstaff.

Foto
foto © Annemie Augustijns

De regisseur Michael Thalheimer hebben we eerder leren kennen met een donkere enscenering van La forza del destino. Zijn Otello is zo mogelijk nog donkerder. De dominerende kleuren zijn zwart, zwart en zwart... en een witte zakdoek en trouwkleed van Desdemona (waarmee Otello haar wurgt). Daarmee zijn ook meteen de enige attributen gekend, naast een dolk die Iago aan Otello geeft voor zijn zelfmoord.

Alles speelt zich af in een gesloten zwarte doos met onvlakke vloer en wanden, ontworpen door Henrik Ahr. Het lijkt een uitvergrote gecapitonneerde cel, misschien de afgesloten geest van Otello waarin hij ronddwaalt. Pas op het moment dat hij Desdemona vermoordt, breekt de kamer open aan de hoeken en komt er wat licht binnen.

FotoDit soort decor heeft het voordeel dat de stemmen lekker de zaal ingekatapulteerd worden... in de eerste plaats de gigantische stem van Ian Storey. Hij heeft de correcte stem voor Otello, donker en dreigend, waarmee hij vooral uitblinkt in de dramatische uitbarstingen van "Ora è per sempre addio". In het liefdesduet met Desdemona "Già nella notte densa" ontbreekt wat tederheid, al doet hij goede pogingen om piano te zingen. Maar met een complexe aria als "Dio mi potevi" is interpretatief veel meer mogelijk dan wat Storey doet.

Corinne Winters zong vorig jaar een fantastische Donna Anna. Haar Desdemona moet het vooral hebben van haar pianocultuur en tekstkleuring in het "Wilgenlied" en de verinnerlijkte expressie van het "Ave Maria". In de confrontatie met Otello vallen naast harde woorden ook harde noten. Als ze forte zingt verhardt haar stem en verdwijnen de kleuren en het vibrato. Vladimir Stoyanov was eerder al een uitstekende Vargas in Forza. Zijn Iago is ook om duimen en vingers af te likken. Hij heeft een overtuigende Verdi-bariton, waarmee hij venijnig uit de hoek kan komen in zijn "Credo", maar ook verleidelijk gif in de oren van Otello spuit met "Era la notte".

Bij de kleinere rollen moet de zoetgevooisde Cassio van Adam Smith vermeld worden. Maar ook het jongensemble-lid Leonard Bernad zong een presente Lodovico met een mooie bas. Ik was ook zeer onder de indruk van Alexander Joel. Hij dirigeerde de hele opera zonder partituur, houdt het orkest goed in de hand om de forte-momenten uit te balanceren zodat de zangers nooit overstemd worden. Daarnaast haalt hij mooie solo-details uit het orkest: zoals de hemelse cello aan het begin van het liefdesduet, de Fafner-referenties tijdens Iago's machinaties of de aangrijpende manier waarop hij het "Ave Maria" over laat gaan in de dreigende contrabassen als Otello Desdemona besluipt om haar te vermoorden...

Publicatie: zaterdag 13 februari 2016 @ 9:22
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Nabucco in Mönchengladbach

Ik kan begrijpen dat een klein stadstheater als dat van Mönchengladbach ook wel eens Nabucco wil uitvoeren. Maar als ze meer dan de helft van de rollen niet min of meer deftig kunnen bezetten, dan hadden ze misschien beter een andere Verdi-opera gekozen...

Opera, 24-6-2018 8:24
1 opmerking

Hans Heiling in Essen

Het is misschien nog wat vroeg om van een Marschner-revival te spreken na de verschillende producties van Der Vampyr in Koblenz, Berlijn of Genève de afgelopen seizoenen. De opera van Essen draagt er in alle geval toe bij om het gat tussen Freischütz en Holländer op te vullen met een nieuwe productie van Hans Heiling.

Opera, 23-6-2018 10:07
0 opmerkingen

Der Graf von Luxemburg in Duisburg

Het is nog eens tijd voor een streepje operette. Twee jaar geleden ging een nieuwe productie van Der Graf von Luxemburg in Düsseldorf in première en wordt dit seizoen hernomen in Duisburg.

Operette, 22-6-2018 10:11
0 opmerkingen

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
4 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen