ti guarda dal Grande Inquisitor

Maria Jette in Eugene

Een van de redenen om naar het Oregon Bach Festival te gaan, was het feit dat Thomas Quasthoff daar vier keer zou optreden. Hij zou o.a. twee maal Die schöne Müllerin zingen, maar omwille van een bronchitis moest hij afzeggen. Voor het eerste recital werd hij vervangen door de - mij onbekende - sopraan Maria Jette en de pianiste Sonja Thompson.

Het meest interessante aan de avond was haar programmakeuze met veel onbekende werken. Ze leidde elk van de vijf groepen met liederen uitgebreid in.

De liederen van Fanny Mendelssohn worden in een recital soms afgewisseld met die van haar broer Felix, maar in dit recital stond Fanny er alleen voor. Twee jaar geleden ontdekte ik haar versie van Die Mainacht tijdens het recital van Magdalena Kozena in deSingel. Het is een versie die zonder problemen naast die van Brahms kan staan. Dat lied heeft me toen dagenlang achtervolgd... maar dat was niet echt het geval na de uitvoering van Maria Jette.

Uit haar inleidingen blijkt dat ze een intelligente en toegewijde zangeres is, die zeker in het liedgenre geïnteresseerd is. Ook technisch zit bijna alles juist. Elke noot wordt goed geplaatst en zelfs haar laagte is solide, ook al verandert haar stem daar van kleur. Haar woordprojectie is ronduit schittered; elke lettergreep is perfect verstaanbaar. Tenminste zolang ze min of meer mezzo forte zingt. Maar ze zingt al te vaak forte waardoor die vocale uitbarstingen te veel overheersen, hun effect verliezen en men op het einde van de avond net niet met hoofdpijn naar huis gaat. Ik denk dat haar interpretaties in kracht en intensiteit zouden kunnen winnen als ze meer nuances zou zoeken tussen piano en mezzo forte.

Na Fanny Mendelssohn kwam Ludwig Spohr. Voor diens Sechs deutsche Lieder op. 103 kregen ze het gezelschap van de klarinetist Michael Anderson. Ook in deze, hoofdzakelijk strofische, liederen kon ze me niet echt ontroeren. Zelfs in typisch romantische liederen als Sehnsucht en Das heimliche Lied ontbrak dat sprankeltje inleving wat dergelijke liederen op een hoger niveau kunnen tillen.

Na de pauze schakelde ze over op Italiaans en Engels. De drie Italiaanse liederen van Johann Simon Mayr werden kleine opera-ariaatjes. Dit was misschien niet de meest gelukkige keuze aangezien zowat alle grupetti onzuiver uitgevoerd werden. De Six Elizabethan Songs van ene Dominick Argento pasten qua idioom niet echt in de rest van het overwegend romatische programma.

Ze besloot met Der Hirt auf dem Felsen en zo kwamen we toch nog uit bij Wilhelm Müller en Franz Schubert...

Publicatie: maandag 5 juli 2004 @ 18:38
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen