ti guarda dal Grande Inquisitor

La bohème in Antwerpen

Het was gisteren een nostalgische première bij Opera Vlaanderen. De meer dan twintig jaar oude Robert Carsen-productie van La bohème is terug en behoort nog altijd tot de topproducties van het Clemeur-tijdperk.

Foto
foto © Annemie Augustijns

Sinds deze productie in 2001 voor het laatst te zien was in Antwerpen, heeft ze de halve wereld rondgereisd. Ondanks dat reizen heeft ze nog niets aan frisheid verloren. Een schijnbaar eenvoudig decor waar de zolderkamer enkel gesuggereerd wordt door de afbakening met papieren sneeuw in het eerste bedrijf en de onvergetelijke paasbloemen in het laatste bedrijf concentreert alle aandacht op de personenregie.

Aan het begin van de voorstelling kwam Aviel Cahn melden dat de afgelopen weken een of ander virus door de bezetting waaide, maar dat iedereen zo goed als genezen was... met uitzondering van de Colline. Het jongensemblelid Leonard Bernad zong desalniettemin een aanvaardbare "Vecchia zimarra".

Het was iets minder goed gesteld met de twee vrouwelijke protagonisten. Gal James zong vorig seizoen een weinig overtuigende Rachel. Als Mimi heeft ze zo haar momenten, vooral dan in het laatste bedrijf. Maar ik verwacht toch iets meer rondheid van een Puccinistem in plaats van een schriele hoogte. Hanne Roos heeft weliswaar een mooie stem, maar ze is een paar maten te klein om als Musetta op te boksen tegen een Pucciniaans orkest. Anderzijds blijkt Antonino Fogliani ook niet de meest zangervriendelijke dirigent te zijn.

Gelukkig waren de twee mannelijke hoofdrollen wel goed. Najmiddin Mavlyanov had een paar minuten nodig om zijn stem in de plooi te krijgen, maar nadien zong hij een mooie Rodolfo met gevoel voor stijl en een goede hoogte die wel nog iets meer zou mogen stralen. De ontdekking van de avond was echter de Marcello van Simone Del Savio. Hij heeft een rijke bariton met een bronzen afwerking die naar het bas-baritonachtige neigt.

Publicatie: maandag 14 december 2015 @ 18:29
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
0 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen