ti guarda dal Grande Inquisitor

Der fliegende Holländer in Wenen

Het Theater an der Wien ligt relatief ver van Parijs... maar een voorstelling van Der fliegende Holländer in een productie van de Franse regisseur Olivier Py met de Franse dirigent Marc Minkowski en het Franse orkest Les Musiciens du Louvre kon, een dag na de aanslagen in Parijs, niet zomaar beginnen. De avond begon dan ook met de Marseillaise (gespeeld door de kopersectie), een korte toespraak van Minkowski waarbij de uitspraak van Bernstein "this will be our reply to violence: to make music more intensely, more beautifully, more devotedly than ever before" niet ontbrak en een minuut stilte...

Foto
foto © Werner Kmetitsch

Marc Minkowski en Wagner: sommigen zullen misschien hun wenkbrauwen fronsen. Eerder heeft hij al Die Feen gedirigeerd in de Châtelet, maar Der fliegende Holländer behoort wel tot de canon. Alhoewel... ze speelden de "Schotse" oer-versie uit 1841, die eerder dit jaar ook in Luxemburg te horen was. Ter gelegenheid van het Wagnerjaar heeft Minkowski deze versie ook opgenomen voor het label naïve. Darmsnaren en 19de eeuws koper zorgen uiteraard voor een ander klankbeeld, maar één dat nauwer aansluit bij Der Freischütz dan de latere Wagneropera's. In tegenstelling tot wat je van Minkowski zou verwachten, speelt hij sommige scènes opvallend traag.

Een aantal van de CD-zangers zijn ook in deze Weense bezetting aanwezig... de zanger van de titelrol spijtig genoeg niet. Samuel Youn heeft dan wel een Bayreuth-geschiedenis, inclusief als Holländer, maar hij is geen Evgeny Nikitin. Zijn Holländer is saai, "Die Frist ist um" slaapverwekkend. Zijn hoge noten zijn kleurloos en klinken gespannen. Ingela Brimberg was in Luxemburg nog een goede Senta, maar gisteren leek ze aan het einde van haar stem te zitten. Niet alleen op het einde van de avond, maar ook haar ballade "Traft ihr das Schiff" kon me niet overtuigen.

Bernard Richter lijkt geen evidente keuze voor Georg/Erik. De rol van Steuermann, zoals op de CD, lijkt logischer. Maar als je uitgaat van een Georg die in de lijn van Tamino of Max ligt en niet vooruitkijkt naar Lohengrin, dan is Richter ideaal. Zijn stem heeft een grotere omvang en meer gewicht gekregen in vergelijking met zijn Offenbachdagen en hij is dan ook één van de sterren van de avond. De andere is Lars Woldt als Donald/Daland, die perfect het evenwicht vindt met de eerder komische elementen van de partij.

Voor deze productie heeft decorontwerper Pierre-André Weitz het decor van Dialogues des Carmélites gerecycleerd. Wanden van houten planken op een driehoekig grondplan staan op een draaiplatform en vormen de ene keer de boeg van een schip, de andere keer een trechtervormige kamer. De enscenering van Olivier Py is sober met een paar ongerijmdheden, zoals de Holländer-Donald-scène rond een bed met de naakte Senta wat de zin "Werd' ich die Tochter heut' noch sehn" redelijk belachelijk maakt. Py heeft ook weer een acteur toegevoegd, die de rol van "Satan" speelt... toch nog een parallel met de Samiel uit Freischütz ?

Publicatie: zondag 15 november 2015 @ 9:14
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen