ti guarda dal Grande Inquisitor

Mozarts Requiem in Eugene

Net zoals op de Schubertiade meer dan Schubert te horen is, zo staan er op het programma van het Oregon Bach Festival ook werken van andere componisten dan Bach; Mozart bijvoorbeeld, of Mendelssohn. Eergisteren stond er - als opwarmertje - wel Bach op het programma... Jeffrey Kahane speelde de Goldbergvariaties, uiteraard op piano.

Maar gisteren hoorden we het eerste vocale werk. De stichter en huisdirigent van het festival, Helmuth Rilling, dirigeerde het Festival Chorus & Orchestra in Mozarts Requiem. De versie die opgevoerd werd, was de versie van het Requiem vervolledigd door Robert Levin.

Ingeborg Danz is geen onbekende, al is het maar omwille van haar Bach-werk met Philippe Herreweghe. En ook in Mozart staat ze schitterend te zingen. De twee mannenpartijen werden gezongen door Lothar Odinius en Sanford Sylvan. Vooral de bariton Sylvan heeft een mooi timbre. Maar de baspartij in het Requiem is niet echt lang genoeg om opgewarmd te geraken.

Een nieuwe naam voor mij is Elizabeth Keusch. Ze is een sopraan die me wat aan Juliane Banse doet denken. In het Requiem heeft ze de grootste partij, maar voor de pauze was ze ook al de soliste in Mendelssohns Psalm 42. Ze heeft de unieke eigenschap om een traan in haar stem te leggen, wat zowel voor het Requiem als de Psalm perfect past. Alle solisten komen ook nog later tijdens het festival terug. Ik kijk er al naar uit om haar volgende week terug te horen in Bach.

Maar beide werken zijn hoofdzakelijk koorwerken. Het OBF-koor zingt met een heel heldere klank en breed palet aan dynamiek. De uitspraak is voortreffelijk, het lijkt wel alsof ze uit een mond zingen.

Publicatie: zondag 4 juli 2004 @ 0:00
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen