ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Schöpfung in het PSK

Basel, Bremen, Barcelona, Brugge: toevallig allemaal steden die met een "B" beginnen en waar René Jacobs de afgelopen weken gepasseerd is in het gezelschap van B'Rock en Collegium Vocale voor een uitvoering van Die Schöpfung. De tournee eindigde - hoe kan het ook anders - in Brussel.

Haydns oratorium is een hoogst decoratieve partituur en daarmee een kolfje naar Jacobs' hand. Van de evocatie van de Chaos, zeg maar gerust Big Bang, tot de uitbeelding van een hele dierentuin in het tweede deel met fladderende fluiten, grommende contrabassen of brullend koper weet Jacobs elke tekstversiering uit het orkest te halen. In het derde deel verschijnen Adam en Eva en dat deel krijgt een Mozartiaanse sfeer alsof we bij Tamino, Pamina en Papageno aanbeland zijn. Ook typisch Jacobs zijn de uitgebreide introotjes voor de pianoforte als opstapje naar de recitatieven.

Alle "Schöpfungen" die ik het afgelopen decennia gehoord heb, hebben één zanger gemeen: Sophie Karthäuser. Tien jaar geleden was ze nog wat eentonig, ondertussen is ze geëvolueerd tot de ster van de avond. Ze is heerlijk expressief in de recitatieven en kleurt ook haar aria's met stijl en charme, culminerend in Gabriels paradestuk "Auf starkem Fittiche". Als Eva laat ze hemelse klanken horen. Haar inzet van het slotduet "Teurer Gatte" lijkt uit het niets te komen met een subtiel crescendo dat opduikt uit het orkest.

Johannes Weisser hebben we al een paar keer met René Jacobs gehoord. Hij is op zijn best in de recitatieven. In de aria's lijkt hij teveel te forceren waardoor hij flirt met de rand van de juiste intonatie. Een aria als "Nun scheint in vollem Glanze" ligt net iets te laag om comfortabel te zijn en het was dan ook geen goed idee om in het voorafgaand recitatief de lage optie van "am Boden das Gewürm" te zingen. De tenor Maximilian Schmitt heeft een mooie lyrische tenor, maar ik had problemen met zijn dictie en hij zong teveel op automatische piloot.

Publicatie: maandag 28 september 2015 @ 22:59
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
0 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen