ti guarda dal Grande Inquisitor

Powder her face in de Munt

"Elisir" is amper achter de rug of de volgende opera staat al klaar. Voor Powder her face verhuist de Munt naar de Hallen van Schaarbeek en brengt er een degelijke productie met een uitstekende bezetting... al kom je wel geradbraakt buiten na twee uur op wiebelende en smalle voetbalstoeltjes te zitten.

Foto
foto's © Krzysztof Bielinski

Powder Her Face is een van de meer populaire recente opera's. Thomas Adès opera werd in 1995 gecreëerd en kan reeds verschillende ensceneringen op zijn rekening schrijven, inclusief de productie van de Vlaamse Opera meer dan tien jaar geleden. De opera is gebaseerd op het leven van Margaret, de Hertogin van Argyll, en dan vooral haar echtscheidingszaak in de jaren '60 dat - inclusief al haar seksuele uitspattingen met 88 minnaars - breed uitgesmeerd werd in de Britse tabloids.

De opera, en de enscenering van Mariusz Trelinski, begint en eindigt in 1990 in de hotelkamer waar de berooide Margaret woont. Centraal staat een zinken badkuip, het ligt dan ook voor de hand dat ze daarin op het einde zelfmoord zal plegen. De linkerwand, die doorloopt naast het publiek, bestaat uit een hotelgang met de deuren van de hotelkamers. Rechts is een wand met glazen kooien, een soort rariteitenkabinet met een collectie van haar bedpartners.

Trelinski brengt een samenhangende productie, al geeft hij soms een eigen invulling aan sommige scènes. De beruchte fellatio-scène speelt zich bijvoorbeeld af in een tankstation waar de Hertogin genomen wordt op de motorkap van haar auto. Haar gekreun en gezucht wordt versterkt de zaal ingestuurd, maar aangezien in de rest van die scène ook gebruik gemaakt wordt van een telefoon en andere microfoons vormt het toch een afgewerkt geheel.

Foto

De rechtbankscène lijkt vreemd te beginnen. In plaats van in de rechtzaal, zijn we in de slaapkamer van de Hertogin... de rechter, alias de Hertog, stapt uit Margarets bed en spreekt zijn betoog uit. De drie andere solisten nemen sowieso verschillende rollen op en hoeven niet noodzakelijk als echte karakters beschouwd te worden, maar kunnen evengoed een soort allegorieën zijn. Tijdens de rechtzaak volgen de "Electrician" en de "Maid" de rechtzaak op televisie. Een verdere verwijzing naar de media-aandacht komt in de voorlaatste scène: het is geen intiem interview in de hotelkamer van de Hertogin, maar een live uitzending op de BBC.

Alles bij elkaar is dit een meer dan behoorlijke productie, zelfs verrassend goed... Trelinski's enscenering van Manon Lescaut indachtig.

De hoofdrol werd uitstekend gezongen door Allison Cook, ze slaagt erin om tegen het einde toch sympathie voor de Hertogin op te wekken. Maar ze wordt eigenlijk de loef afgestoken door de sprankelende vertolking van Kerstin Avemo als de meid die als een ware kameleon van de ene rol in de andere kruipt en een uitermate expressieve Fancy-aria zingt. Leonardo Capalbo laat zijn tenor mooi lyrisch stromen, met jazzy ondertonen in zijn aria van de tweede scène. Peter Coleman-Wright kwam als Hotel Manager iets minder uit de verf.

Publicatie: vrijdag 25 september 2015 @ 18:20
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen