ti guarda dal Grande Inquisitor

Hendrickje Van Kerckhove in deSingel

Het gebeurt niet vaak dat we een Belgische zanger in een van de liedreeksen tegenkomen. Maar deSingel begint haar seizoen wel met een liedrecital van de sopraan Hendrickje Van Kerckhove, begeleid door Nicolas Callot.

FotoOm haar liedkunst te illustreren, zou ik willen beginnen met het deel na de pauze. Schumanns Frauenliebe und- Leben behoort ontegensprekelijk tot het ijzeren liedrepertoire en zowat elke zangeres (en een enkele bariton) hebben het gezongen; om maar te zeggen... de concurrentie is groot. Maar toch brengt Hendrickje Van Kerckhove een heel eigen en doordachte interpretatie. Ze is niet de zangeres die voor de grote effecten gaat, maar het vooral zoekt in de subtiele expressie van de gedachten van de oudere vrouw die haar leven - van de eerste verliefdheid tot de dood van haar man - overpeinst.

Het beste voorbeeld daarvan is haar vertolking van Du Ring an meinem Finger. Net zoals de vrouw haar ring, en misschien ook wel de ring van haar man, koestert als een kleinood, zingt Hendrickje Van Kerckhove dit lied als een miniatuurtje. De mooie details volgen elkaar op zoals de aarzeling op "verloren" of de plechtige overtuiging waarmee ze, het door feministen verguisde, "ich will ihm dienen, ihm leben, ihm angehören ganz" zingt.

Je kan deze cyclus uiteraard ook anders brengen. Er zijn zangeressen die bijvoorbeeld van Er, der Herrlichste von allen haast een vocaal orgasme maken. Maar een dergelijke uitbarsting past niet in haar concept. Bij Hendrickje Van Kerckhove is het de verwondering, het niet kunnen geloven dat hij haar gekozen heeft, misschien zelfs de verlegenheid die centraal staat. Er was maar één moment waarbij ik wel iets meer "extase" had gewild, namelijk om de vreugde op het einde van An meinem Herzen, an meiner Brust uit te drukken.

In tegenstelling tot Schumann, die eventueel wel een expansievere vertolking kan verdragen, zou het grote gebaar totaal misplaatst zijn bij de liederen van Grieg. De meeste van zijn liederen vragen eenvoud, intimiteit en een integere vertolking... ze lijken dus wel Hendrickje Van Kerckhove op het lijf geschreven te zijn. Ook hier kregen we een natuurlijke voordracht in een programma dat opvallende parallellen vertoonde met Frauenliebe und- Leben. Ook hier krijgen we een eerste liefde met de vier Hjertets Melodier, die Grieg als verlovingsgeschenk aan zijn toekomstige vrouw gaf. Ook hier kregen we verschillende moeder-kind-liederen, al wordt de vreugde van Schumann ingeruild voor de pijn van het overleden kind.

Maar het is in liederen als Du fatter ei Bølgernes evige Gang, Prinsessen of het bisnummer Kveldsang for Blakken dat ze ook een andere zijde van haar kunnen demonstreert. Namelijk de kunst om ook op expressieve manier te vertellen en daarbij het publiek heel direct aan te spreken. Dit Grieg-Schumann-tweeluik was eigenlijk perfect in evenwicht: daar nog Strauss' Mädchenblumen achterplakken was volstrekt overbodig... tenzij ze een aanleiding zocht om als eerste bisnummer Morgen te kunnen zingen.

Publicatie: donderdag 17 september 2015 @ 23:37
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
3 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen