ti guarda dal Grande Inquisitor

Kleiter en Prégardien in Schwarzenberg

Voor het tweede recital rond "Lieder aus dem Jahr 1815" had Julius Drake het duo Julia Kleiter en Christoph Prégardien opgetrommeld.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

In tegenstelling tot het recital met Steinberger en Bauer was er een beter evenwicht gevonden tussen bekende en minder bekende liederen. Ik vond het deel voor de pauze wel iets te eenvormig in de keuze van liederen: veel trage liederen die de eerste helft van de avond bijna tot een spirituele ervaring maakten.

Ze begonnen met vier liederen die Schubert op 15 oktober gecomponeerd heeft. Die dag schreef hij niet minder dan acht liederen, waarvan we er al twee - Skolie en Das gestörte Glück - een dag eerder gehoord hadden. 15 oktober was de naamdag van Therese Grob, de sopraan waar hij een jaar eerder verliefd op was geworden, wat hem inspireerde tot die acht liederen waaronder An die Geliebte en Labetrank der Liebe. Beide liederen werden door Prégardien gezongen.

Na zijn vocale heropstanding met Winterreise in juni, bevestigde hij zijn vorm met mooi legato en een vrije hoogte. Later op de avond zou hij nog zijn lange adem presenteren tijdens een onwezenlijke Meeres Stille, terwijl Drake met een pianississimo begeleiding de absolute, beangstigende rust uitdrukte, of met het subtiele Wandrers Nachtlied I.

Zijn vertelkunsten waren minstens even indrukwekkend in de drie balladen die hij zong. De Kenner-Ballade "Ein Fräulein schaut vom hohen Turm" was mij onbekend. Het is een typisch ridderverhaal met tot de dood strijdende ridders, een jonkvrouw die dood geschoten wordt en samen met haar onfortuinlijke redder begraven wordt. Trompetten, wapengekletter en marsdeuntjes stegen op uit Drakes piano. Der Rattenfänger is een stuk bekender, al is het maar van de Wolf-versie. Maar het was na een meeslepende vertolking van de grandioze Schiller-ballade Die Bürgschaft dat Prégardien terecht een open doekje kreeg.

Julia Kleiter kon me veel minder overtuigen. Op zich heeft ze wel een mooie ronde lyrische sopraan, maar het feit dat ik de helft van haar tekst niet versta, maakt haar minder boeiend als liedzangeres. Ze wordt helemaal onverstaanbaar in snellere liederen zoals Mein Gruß an den Mai of Die Fröhlichkeit. Het excuus dat onverstaanbaarheid meer eigen is aan sopranen, is uiteraard onzin... de twee andere sopranen deze week, Karg en Steinberger, hebben daar bijvoorbeeld geen last van.

Het tweede probleem dat ik met Kleiter heb, heeft te maken met haar basisexpressie. Ze zingt quasi-constant met een traan in haar stem. Dat larmoyant karakter past perfect bij liederen als Sehnsucht - ze zong D310, de eerste versie van "Nur wer die Sehnsucht kennt" - of Mignon, beter bekend als "Kennst du das Land". Maar die tranerigheid past veel minder bij de Biedermeier-erotiek van Der Morgenkuß en al helemaal niet bij Heidenröslein... toch niet voor de eerste strofe, over de twee andere valt te onderhandelen.

Samengevat, een recital met een uitstekende Prégardien en een halfslachtige Kleiter, die hun stemmen nog samenbrachten in twee bisnummers: het onweerstaanbare Licht und Liebe en Liebhabers Ständchen, de eerste vreemd eend in de Schubertiade... van ene Robert Schumann.

Publicatie: woensdag 26 augustus 2015 @ 12:35
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen