ti guarda dal Grande Inquisitor

Siegfried in Erl

Met Siegfried is de Tiroolse Ring halverwege. Het was meteen ook de beste voorstelling van de drie eerste Ring-opera's.

Foto
foto's © Tiroler Festspiele Erl / APA-Fotoservice / Xiomara Bender

Siegfried blijft een onmenselijke rol, maar Michael Baba is een meer dan verdienstelijke vertolker... en een stuk beter dan wat ze tegenwoordig in Bayreuth als Siegfried proberen te verkopen. Om te beginnen heeft hij het uithoudingsvermogen - al zijn in de slotscène met Brünnhilde af en toe toch een paar vermoeide tonen te horen - en laat hij alles vrij natuurlijk klinken.

Hij beschikt over de nodige robuustheid voor het "Schmiedelied", maar zijn mooiste moment komt in het tweede bedrijf. Als hij in zijn existentiële scène reflecteert over zijn moeder en vader zingt hij ontwapenend ontroerend. In het eerste bedrijf krijgt hij efficiënt repliek van Wolfram Wittekind. Hij is wel geen echt grootse Mime en zou op verschillende momenten iets expressiever uit de hoek kunnen komen.

Foto

In Das Rheingold zong Thomas Gazheli een weinig overtuigende Alberich. Nu zingt hij de Wanderer en dat is een rol die hem iets beter ligt, zolang hij de alwetende Wotan kan spelen tegenover Mime of Alberich. Maar als hij in het derde bedrijf geconfronteerd wordt met de rustig declamerende Erda van Rena Kleifeld, dan vervalt hij weer in vocale overacting.

Aangezien hij nu Wotan zong, was een nieuwe Alberich nodig en die hebben ze gevonden in "onze" Werner van Mechelen. Het is al geleden van de Ring in de Vlaamse Opera dat ik hem nog als Alberich gehoord heb en hij is ondertussen wel een indrukwekkende Alberich geworden. Hij geeft niet alleen een les in Duitse dictie, maar zijn boeiende vertolking vertrekt volledig vanuit de tekst wat het een plezier maakt om naar hem te luisteren.

Foto

Ik was enigszins verbaasd om de naam van Nancy Weissbach te zien staan achter de rol van Brünnhilde. Het is lang geleden dat ik haar nog gehoord heb, ze zong vroeger af en toe in Luik (o.a. Gutrune) en een enkele keer Chrysothemis in de Munt. Ze heeft altijd een grote stem gehad, maar ik kon me haar niet als Brünnhilde voorstellen. Nu, de Siegfried-Brünnhilde is niet echt vergelijkbaar met de twee andere Brünnhildes en deze rol kan ze perfect aan. Er zit voldoende metaal in haar stem alhoewel de echt extatische vreugde van de ontwakende Brünnhilde nog wat ontbreekt.

Publicatie: zondag 26 juli 2015 @ 9:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen