ti guarda dal Grande Inquisitor

L'elisir d'amore in Luik

De Waalse Opera sloot haar seizoen af met een futloze L'elisir d'amore...

Foto

Na een lethargische ouverture, geleid door dirigent Bruno Campanella, komt de voorstelling nooit echt op kruissnelheid. Ze sleept zich voort naar de pauze en sprankelt als een glas champagne dat twee dagen op de verwarming heeft gestaan.

Ze vonden het ook nodig om de pianoforte te versterken naar twee luidsprekers die ter hoogte van het derde balkon hingen. Maar tussen de recitatieven door vergaten ze die microfoon uit te schakelen. Daardoor ving die allerlei geluiden op - meestal van de Nemorino die nogal vaak aan de rechterkant van het podium in de buurt van de pianoforte stond - en die als een irritante echo de zaal in stuurde. Allemaal heel amateuristisch...

Stefano Mazzonis di Pralafera heeft weer een kleurrijke productie bedacht. Hij verplaatst de handeling naar een dorpje in het Wilde Westen. Op zich is dat niet zo problematisch, maar het geeft hem ook de mogelijkheid om honden en paarden op het podium te zetten die onvermijdelijk de aandacht afleiden van de zangers.

Davide Giusti is een redelijke Nemorino, nog wat onderkoeld in "Quanto è bella, quanto è cara" maar aandoenlijk in "Adina credimi". Maria Grazia Schiavo heeft een mooie en grote lyrische sopraan en is een uitstekende Adina, die eens niet door een soubrette bezet werd. Laurent Kubla was een degelijke Belcore met een iets te monotone expressie. Adrian Sampetrean kon me nog het meest overtuigen als Dulcamara.

Publicatie: vrijdag 26 juni 2015 @ 17:00
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen