ti guarda dal Grande Inquisitor

Benjamin Appl in Schwarzenberg

Gisteren zou de bariton Markus Werba een liedrecital zingen, maar een acute oorontsteking weerhield hem ervan om naar Schwarzenberg te reizen. Gelukkig was Benjamin Appl, die de dag ervoor nog meegewerkt had aan het trio-recital, bereid om in te springen. Na zijn opmerkelijk recital vorige maand bij de Schubertiade Hohenems, maakte hij hierdoor onverwacht ook zijn solo-debuut in Schwarzenberg.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Appl nam niet alleen Werba's pianist Malcolm Martineau over, maar had ook zelfs de tijd gevonden om op een paar dagen tijd een groot deel van het voorziene programma in te studeren. En ook daar zaten weer wat rariteiten tussen.

Liederen als Gebet während der Schlacht, het drinklied Der Wallensteiner Lanzknecht beim Trunk of een opera-achtig bravourestuk als Der Kampf heeft waarschijnlijk niemand in zijn repertoire. Het was dan ook niet te verwonderen dat hij hiervoor de partituur bovenhaalde. Maar in tegenstelling tot Diana Damrau een paar uur eerder vergat hij het contact met het publiek niet en was die partituur slechts een geheugensteuntje.

Dat de tijd kort was om alles in te studeren bleek uit een lied als Sehnsucht op een tekst van Schiller. Schubert componeerde daarvan twee versies. De tweede versie is vrij bekend, maar Appl bracht de eerste versie en je voelde dat dit lied nog niet helemaal ingewerkt was in zijn stem... maar dan is er gelukkig een vakman als Martineau om hem door de lastige stukken te trekken. Het ligt er misschien ook aan dat zijn stem nog niet helemaal technisch perfect is: zijn lage noten zouden wat meer gewicht mogen hebben en soms plaatst hij een noot wat vreemd alsof hij ze naarbuiten forceert, wat dan gepaard ging met een onzekere intonatie.

De rest van de avond verliep wel vrij vlekkeloos. Het meest indrukwekkend was hij met Viola. De jonge Schubert bezondigde zich wel eens aan het componeren van ellenlange ballades, maar als een "oude" Schubert een lange bloemenballade schrijft, dan krijg je een meesterwerk. Zeker als je een liedzanger als Appl hebt, die zo'n werk van 10 à 15 minuten goed weet in te delen en ook op expressief vlak kan overbrengen.

Na de pauze was hij op bekend terrein met eerst een wervelende uitvoering van Auf der Bruck of een melancholisch Abendlied für die Entfernte. Met Alinde en An die Laute kon hij weer verleiden. Maar de ontroering kwam met de twee laatste liederen als hij de verlatenheid van Abendstern uitdrukte of een doorleefde vertolking gaf van Nachtstück met mooie piano's.

Het contrast met het middagconcert van Damrau kon niet groter zijn. Het publiek was laaiend enthousiast en kreeg nog An den Mond en Seligkeit als afscheid.

Publicatie: maandag 22 juni 2015 @ 16:07
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen