ti guarda dal Grande Inquisitor

Abendröte in Schwarzenberg

Schubert heeft slechts twee liedcycli gepubliceerd, maar dat weerhoudt musicologen en uitvoerders er niet van om andere liederen te groeperen tot ongepubliceerde liedcycli zoals bijvoorbeeld de Kosegarten- of de Selam-liedcyclus. De Abendröte-liedcyclus was de hoofdbrok van het eerste liedrecital van de juni-sessie van de Schubertiade.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Er zijn aanwijzingen dat Schubert een liedcyclus wilde componeren op basis van de Abendröte-gedichten van Friedrich von Schlegel. Uiteindelijk heeft hij slechts elf van de twintig gedichten op muziek gezet. Het zijn niet de bekendste liederen, met uitzondering van Der Wanderer, Der Fluß of zelfs Der Schmetterling, en het zijn ook niet allemaal meesterwerken.

Zoals Graham Johnson beschrijft in zijn volledige hyperion-Schubert-opname is het niet evident om alle liederen door één zanger te laten zingen. In Schwarzenberg hebben ze gelukkig drie zangers ter beschikking, die daarenboven tot mijn favoriete jonge zangers behoren, en de pianist Helmut Deutsch.

Mauro Peter mocht beginnen met het frivole Der Knabe en sloot af met een beschouwende vertolking van Abendröte. Sylvia Schwartz fladdert vederlicht doorheen Die Vögel en Der Schmetterling en zong een verfijnde Die Rose. In dit eerste deel kwam ze nog enigszins controlerend over, maar wel met haar karakteristieke tekstduiding. Benjamin Appl kreeg de beste Abendröte-liederen toegewezen en zong Der Wanderer en Die Sterne met warme bariton. Vlak voor de pauze kwamen ze samen voor Lebensmelodien, waarbij Peter de sierlijke zwaan vertolkte, Appl de grootse arend en Schwartz de liefelijke tortelduifjes...

Na de pauze gingen ze verder met meer duetten en trio's. Het verrassende hoogtepunt was Lodas Gespenst, een van die Ossian-teksten die Schubert als één lang quasi-recitatief gecomponeerd heeft. Appl kroop in de huid van koning Findal en ging de confrontatie aan met de Loda van Peter. Schwartz was de verteller en ze deed dat met zoveel inleving en expressie dat ik er niets op tegen zou hebben als ze het volledige heldenverhaal voor haar rekening genomen zou hebben.

Voor de lichtere toets zorgde het bekende Der Hochzeitsbraten als afsluiter... nog gevolgd door twee bisnummers, Das Leben en Zur guten Nacht.

Publicatie: zaterdag 20 juni 2015 @ 22:19
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen