ti guarda dal Grande Inquisitor

La belle Hélène in Parijs

Toen Laurent Pelly en Marc Minkowski vijftien jaar geleden La belle Hélène brachten in het Théâtre du Châtelet werd een nieuwe maatstaf voor Franse operette gecreëerd. Deze productie is nu definitief voltooid verleden tijd...

Foto

Giorgio Barberio Corsetti en Pierrick Sorin waren eerder al te gast in de Châtelet voor Rossini's La pietra del paragone. Voor La belle Hélène herhalen ze hun beproefde recept van totale verweving met live video.

Het decor is een volledige "blue screen". De zangers en het koor zingen in een wel afgebakende zone voor drie camera's. Schaalmodellen van decors worden tegelijkertijd gefilmd en dit alles wordt samengebracht op drie grote videoschermen. Het vraagt enige gewenning over hoe je je aandacht moet verdelen, want er gebeurt overal wel iets... ook rond de decormodellen.

Wat we op die manier te zien krijgen is in feite een zeer traditionele enscenering met zangers in oud-Griekse kostuums, vol humoristische knipoogjes. Maar door de abstracte omgeving en de verzorgde video's voelt het tegelijkertijd toch modern aan.

Ik vraag me af of deze benadering ook zou werken voor serieuzere opera's...

Foto

De Châtelet heeft een uitstekende bezetting geëngageerd. Gaëlle Arquez is een charmante Hélène. Haar egale mezzo was nog niet helemaal opgewarmd voor "Amours divins, ardentes flammes", maar zong nadien vlekkeloos. Merto Sungu haperde wat met de hoge noten én de tekst van "Au mont Ida", maar was voor de rest ook een goede Pâris.

Bij de kleinere rollen, was Jean-Philippe Lafont een hilarische Calchas. Gilles Ragon speelde overtuigend de bedrogen Ménélas. De enige misbezetting was Oreste... niet zozeer omdat Kangmin Justin Kim een contrantenor is, maar omdat hij slordig fraseert.

Wie deze productie niet in Parijs kan zien, kan afstemmen op Arte voor de live-uitzending van de voorstelling van 21 juni, die nadien online beschikbaar blijft op arteconcert. Met deze productie wordt - hopelijk slechts tijdelijk - afscheid genomen van opera in de Châtelet, want volgend seizoen is er geen opera of operette te bekennen in het programma...

Publicatie: dinsdag 16 juni 2015 @ 9:03
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen