ti guarda dal Grande Inquisitor

La traviata in Berlijn

Het gebouw van de Berlijnse Staatsoper staat nog altijd in de steigers voor grondige renovatiewerken en dus spelen ze verder in het Schiller-Theater. Gisteren stond La traviata op het programma.

Foto

De productie van Peter Mussbach ging meer dan tien jaar geleden in première tijdens het Festival van Aix en is ondertussen ook al beschikbaar op DVD. De productie voelt gedateerd aan, al is het maar omdat het volledige podium - en zelfs de orkestbak - achter een gaas verdwijnt... iets wat in die periode een hype was bij regisseurs. Violetta, een incarnatie van Marilyn Monroe, staat en ligt letterlijk constant op het podium wat tot allerlei tekstconflicten leidt in bijvoorbeeld het tweede bedrijf. Voor de rest is het lege enscenering die rekent op de dramatische draagkracht van de zangers.

De bezetting werd echter gehypothekeerd door Saimir Pirgu die, ondanks een zware verkoudheid, toch Alfredo zou zingen. Dat bleek een blunder van jewelste te zijn. Niet alleen voor het publiek, dat een ontmande Traviata te horen kreeg, maar in de eerste plaats voor Pirgu zelf. Het eerste wat verdween, was zijn legato. En toen zijn stem in het Brindisi en het Camelia-duet een paar keer kraakte, stapte hij over op de klassieke oplossingen... croonen in falset of probleemnoten een octaaf lager zingen.

Dit was onaanvaardbaar en hij had eigenlijk niet mogen zingen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om in een stad als Berlijn met drie repertoirehuizen ergens een ensemble-tenor te vinden die Alfredo in zijn repertoire heeft ?

Maar daarmee was het leed nog niet ten einde. Anna Samuil is een zwakke Violetta. Ik vind haar stem niet bijster mooi, maar problematischer is dat ze ook slordig omspringt met de noten. Hoge noten worden geschreeuwd of weggelaten, andere noten zingt ze regelmatig net naast de toon. Gelukkig was er nog Alfredo Daza om de eer van de Staatsoper te redden met zijn degelijke vertolking van Germont.

Publicatie: maandag 8 juni 2015 @ 8:26
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen