ti guarda dal Grande Inquisitor

Ariane et Barbe-bleue in Straatsburg

Toen Mortier in 2007 Ariane et Barbe-bleue programmeerde in de Bastille zat ene Olivier Py in de zaal. Sinds toen is hij op zoek naar een operahuis waar hij zijn visie op Dukas' opera kon tonen. Uiteindelijk was het Marc Clemeur die toehapte en een nieuwe productie bestelde voor de Opéra national du Rhin.

Foto
foto © Alain Kaiser

"Nieuw" is misschien wat overdreven. Het lijkt erop alsof Py in 2007 zijn enscenering reeds in gedachten had. Wie één van zijn oudere producties gezien heeft, zoals Roméo et Juliette of Mathis der Maler, zal veel kenmerken terugvinden in deze Ariane.

Er lopen honden over de scène, er is een figurant met zwarte vleugels en dansers met hondenkoppen, de dominante kleuren zijn zwart en grijs. En op het moment dat de vijf vrouwen van Blauwbaard de buitenwereld terugzien, schijnen felle lichten recht de zaal in. En uiteraard is er een overvloed aan vrouwelijk en mannelijk naakt, waardoor de voorstelling de waarschuwing meekreeg "spectacle déconseillé aux moins de 14 ans".

Pierre-André Weitz heeft een decor ontworpen met twee niveaus: beneden een vervallen kelderverdieping waar het grootste deel van de opera zich afspeelt, boven de fantasiewereld van Blauwbaard met telkens wijzigende decorelementen met muren, bomen of cellen. Maar aangezien het besteplaatsalgoritme van de ticketwebsite mij een plaats op een van de eerste rijen van de parterre had toegewezen, was ongeveer de helft van wat zich op dat bovenste niveau afspeelt onzichtbaar voor mij.

De voorstelling begint met een gure wind die door de zaal weerklinkt, wat herhaald werd tussen elk bedrijf (de voorstelling was zonder pauze). Ariane en haar Nourrice komen door een muur gekropen en openen een voor een de zeven deuren - telkens dezelfde deur die los van de rest van het decor vooraan op de scène opgesteld staat - en valt glitterconfetti naar beneden.

In het tweede bedrijf verschijnen dan de vijf vrouwen, in eerste instantie zijn dat vijf naakte danseressen. Die worden dan plotseling vervangen door vier aangeklede zangeressen, met uitzondering van de stomme rol van Alladine die wel regelmatig uit de kleren gaat. Maar alles bij elkaar is het geen slechte productie, als je abstractie maakt van de recyclage van Py's oudere standaardideeën.

Oorspronkelijk zou Jeanne-Michèle Charbonnet de hoofdrol zingen, maar ze is onlangs ziek gevallen en werd vervangen door Lori Phillips. Ze heeft een grote stem, zingt degelijk Frans, maar brengt weinig nuance. Sylvie Brunet-Grupposo was een uitstekende Nourrice. Bij de andere vrouwen moet Aline Martin vermeld worden die Sélysette zong met een mooie, ronde mezzo. Marc Barrard zong de handvol maten die Dukas voor Barbe-bleue voorzien heeft.

Deze productie werd ook via internet gestreamd en is nog een jaar te herbekijken via culturebox.

Publicatie: donderdag 7 mei 2015 @ 9:03
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen