ti guarda dal Grande Inquisitor

Benjamin Appl in Hohenems

De jonge bariton Benjamin Appl is een rijzende ster. We hebben hem al een paar keer in deSingel kunnen horen, meest recent nog tijdens de Schubert-dag, waarbij hij de vocale handlanger was bij de lecture-recitals van Graham Johnson. Gisteren waren ze in Hohenems voor een briljant Schubertrecital.

Foto
foto © Schubertiade

Als je het chronologisch liedoeuvre van Schubert openslaat, dan kom je vrij snel een monumentale Schillertekst tegen die de 14-jarige Schubert getoonzet heeft als Leichenfantasie, D.7. Ik kan me niet herinneren dat ik het werk ooit live gehoord heb.

Er waren nog een paar onstabiele noten, maar Appl gaf een ronduit fenomenale uitvoering. Andere zangers zouden de Leichenfantasie ongetwijfeld met een partituur zingen, maar Appl zingt de volledige 20 minuten die het werk duurt uit het hoofd. Daarenboven slaagt hij erin om constant de aandacht vast te houden met zijn perfecte tekstprojectie en -duiding.

Het valt vooral op hoe hij heel specifiek woorden inkleurt. Een woord als "Eiskalt" moet anders klinken dan "Auroras Umarmung" of "... Grabgewölbe grauset". Bij Appl wordt de betekenis van die woorden al duidelijk door de klank waarmee hij ze zingt. Tegelijkertijd zorgt zijn plastische gezichtsuitdrukking voor een extra dimensie.

Bij het beluisteren van de Leichenfantasie kan je je afvragen waarom Schubert hier en daar een paar ongemakkelijke hoge noten toegevoegd heeft. Bij "Aber Tränen stürzten wärmer nach" schakelt Appl over naar zijn kopstem. Voor "Seufzend streift der Nachtgeist durch die Luft" blijft hij in zijn normaal register, maar dan krijgt die hoge noot iets onwezenlijks... wat dan weer perfect bij de tekst past.

Tot zover het eerste lied... maar dit was nog maar het begin.

Voor de pauze kwamen nog vier liederen in dezelfde sfeer. Na de gewichtige Leichenfantasie was er enige ontlading nodig met de galgenhumor van het Totengräberlied. In Totengräbers Heimwehe viel dan weer een ander detail op. "Es schwinden die Sterne" bestaat uit twee keer dezelfde vier noten, maar Appl zong ze telkens anders. Meer bepaald de twee noten van "schwin-" verbond hij met een portamento, wat bij Schubert eigenlijk uit den boze is tenzij je daar een goede expressieve reden voor hebt... zoals in dit geval.

Na de pauze stonden eerst een groep serenades op het programma van An den Mond tot An Silvia. Maar ook met minder bekende liederen zoals het prachtige An die Apfelbäume of het totaal onbekende Der Weiberfreund toonde hij zijn verleidingskusten. In het laatste deel hoorden we dan een aantal bekendere liederen zoals een ongelooflijk ontroerende Der blinde Knabe (ook geniaal begeleid door Graham Johnson) en Nacht und Träume.

Het enthousiasme van het publiek werd deze keer beloond met drie bisnummers: Nachtviolen, An die Laute en Wiedersehn.

Publicatie: maandag 4 mei 2015 @ 9:31
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen