ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni in Antwerpen

Vorig seizoen ging de nieuwe Joosten-productie van Don Giovanni in première in Gent. Pas dit seizoen speelt de voorstelling in het Antwerpse operahuis.

Foto
foto's © Annemie Augustijns

Enkel Jaco Huijpen als Commendatore is overgebleven van de Gentse bezetting. De rest van de bezetting is volledig nieuw en is globaal gezien merkelijk beter dan die van een jaar geleden.

Josef Wagner begint zowat de lyrische huisbariton van Opera Vlaanderen te worden. Zijn vertolking van Don Giovanni is misschien wel de beste rol die hij tot nu toe gezongen heeft in Antwerpen. Met zoetgevooisde stem verleidt hij alle vrouwen tot hij spottend tenondergaat. Enkel in de Champagne-aria laat hij steken vallen.

Alastair Miles was vorige keer een zeer goede Leporello, maar hij wordt moeiteloos geëvenaard door Stefan Kocan. Met een korrelige, zwarte bas en een fenomenale ademlengte zong hij de Cataloogaria, inclusief een extra versierinkje op het einde van 'majestosa'.

Foto

Corinne Winters is een prachtige Donna Anna. Ze heeft een romige stem, waarmee ze kan ontroeren in het recitatief voor "Or sai chi l'onore". Ze heeft ook de flexibiliteit voor "Non mi dir", ondanks een totaal mislukte triller.Christina Carvin was een correcte Donna Elvira met het nodige vuur om Don Giovanni te trotseren. Nico Darmanin heeft een aangename tenor met gemakkelijk hoogte, maar moet wel een extra ademteug nemen om door de langste frases van "Il mio tesoro" te geraken.

Het jongensemblelid Aylin Sezer hebben we eerder dit seizoen al kunnen horen als Despina, waarbij ze me niet helemaal overtuigde. Haar Zerlina is merkelijk beter. Haar stem projecteert nu ook goed en ze brengt voldoende expressiviteit in haar twee aria's. Toby Girling was ook een goede, gedreven Masetto.

Publicatie: zondag 22 maart 2015 @ 10:20
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen