ti guarda dal Grande Inquisitor

Les contes d'Hoffmann in Bonn

Gisteren ging in Bonn een nieuwe productie van Les contes d'Hoffmann in première. Het minste wat je kan zeggen, is dat de regisseur Renaud Doucet en zijn decor- en kostuumontwerper André Barbe veel fantasie hebben...

Foto

Na twee maten van de ouverture wordt de voorstelling onderbroken door "de duivel". Omdat Offenbach in zijn Orphée aux enfers de duivel belachelijk gemaakt heeft, wil hij wraak nemen. Die wraak van de duivel is de rode draad doorheen de voorstelling en begint met het in brand steken van het theater... geïnspireerd op andere theaterbranden, zoals die van de Opéra Comique waarbij ook manuscripten van Les contes d'Hoffmann verloren gingen. Bronzen beelden komen tot leven, in de eerste plaats de Muse. Maar ook Offenbach zelf speelt mee als bronzen beeld in de rol van de knechten.

Een afgebrand operahuis is de basis van het decor, maar wordt wel telkens anders ingevuld. De kelder van Luther wordt de "Höllenbar". Het Olympia-bedrijf wordt volledig ingericht met steampunk-beelden, veel koper dat perfect past bij de wetenschappelijke achtergrond van Spalanzani. Voor Antonia is het volledige decor wit gespoten met blusschuim en zijn we in de wereld van de stille horror-film: Dr. Miracle is het evenbeeld van Murnau's Nosferatu, Antonia is lijkbleek met doorkijkribben. Giulietta is de bazin van een "cabaret" met schaars geklede dames en pluimdanseressen.

Het is allemaal zeer inventief en spectaculair in beeld gebracht.

FotoDe zanger die Hoffmann zou zingen, ligt al een paar dagen met griep in bed. Een paar dagen voor de première hebben ze Sébastien Guèze kunnen engageren. Op die paar dagen moest hij niet alleen de hele enscenering instuderen, maar ook nog wat extra muziek... niet geheel ongebruikelijk gezien de resem versies die van Hoffmann bestaan. Ik had vooraf wel enige bedenkingen bij Guèze als Hoffmann. Zijn Alfredo in de Munt vond ik al een limietgeval en Hoffmann is allesbehalve een lichte rol. Hij begon met veel inzet en zong bijvoorbeeld een uitstekende Kleinzach-aria in perfect verstaanbaar Frans. Maar het Giulietta-bedrijf was het bedrijf teveel.

Hetzelfde geldt voor Netta Or. Er is een reden waarom de drie (of in deze versie, zelfs vier) Hoffmann-geliefden meestal door drie zangeressen gezongen worden. Het aantal zangeressen die de drie rollen op één avond succesvol kunnen zingen, zijn op één hand te tellen. Wat mij betreft is Netta Or daar nog niet bij. Nu, zij komt ook uit een griepperiode maar zou grotendeels hersteld zijn. Desalniettemin zat er nog wat ruis op de hoge noten van Olympia, maar dat was wel haar beste bedrijf. Ze zong ook een versluierde Antonia, maar voor Giulietta heeft ze absoluut niet voldoende vocaal gewicht. De rol van Stella is vocaal zeer beperkt en betreft vooral wat ensemble-zingen tijdens "Des cendres de ton coeur".

Martin Tzonev is vooral een bassige duivel, die de laatste noten van "Scintille diamant" kraakt. Het timbre van zijn ronkende stem is op zich wel interessant, maar het is te monotoon om een hele avond te boeien. Susanne Blattert zong een mooie en aandoenlijke Nicklausse, zij het niet in altijd even verstaanbaar Frans. Christian Georg overdreef de zang- en dansdemonstratie van Frantz, maar was verder wel een goede knecht.

Publicatie: maandag 16 maart 2015 @ 18:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen