ti guarda dal Grande Inquisitor

Jakob Lenz in de Munt

Het is enigszins verbazend om de kameropera Jakob Lenz als een volwaardige operavoorstelling in de Munt te horen. De voorstelling duurt amper 75 minuten, maar wat de opera ontbeert aan dimensies wordt ruimschoots gecompenseerd door intensiteit.

Foto
foto © Bernd Uhlig

De opera handelt over de dichter Jakob Lenz die, waanzinnig wordend, door de Vogezen zwerft en terechtkomt bij de dokter Kaufmann en de dominee Oberlin die elk een andere visie hebben op hoe Lenz genezen moet worden. Tijdens zijn waanzin hoort hij stemmen en prevelt hij de naam van Friederike... zijn grote liefde en een vroegere vriendin van zijn collega-dichter Goethe. Over die liefde tussen Goethe en Friederike heeft Franz Lehar trouwens het Singspiel Friederike gecomponeerd (waarvan een paar jaar geleden nog een nieuwe opname verschenen is bij cpo met Klaus Florian Vogt en Daniel Behle als Goethe en Lenz).

De muziek van Wolfgang Rihm is uiteraard totaal niet te vergelijken met die van Lehar. Zoals me wel vaker overkomt bij hedendaagse muziek, duurt het een tijdje eer ik volledig mee ben. In dit geval duurde het ongeveer een half uur voor ik me liet meeslepen in de obsessies van Lenz. De tweede helft van de opera is ook op dramatisch vlak samenhangender als Lenz onvermijdelijk evolueert richting de totale waanzin.

Het beperkte orkest, onder leiding van Franck Ollu, produceert extreme geluiden met oorverdovend slagwerk tot ijle houtblazers en zelfs een klavecimbelgetokkel. De titelrol werd gezongen door Georg Nigl. Hij zingt en spreekt, roept en tiert, fluistert, rochelt en piept met hoge kopstem. Het is een rol die hem vocaal beter afgaat dan die van Müllerbursch. Op dramatisch vlak werpt hij zich 200% in de regie van Andrea Breth.

Breth heeft, zoals verwacht, een donkere enscenering gemaakt in een deprimerend decor. Dat decor van Martin Zehetgruber probeert zowat alles tegelijkertijd te zijn... Rotsen en stromend water verwijzen naar de Vogezen. Spiegels en een dubbelganger van Lenz, die in het begin van de opera letterlijk uit de lucht komt gevallen, verbeelden de psychologische kant van het werk. Een matrasloos bed in kille verlichting doet dan weer denken aan een psychiatrische instelling van nog niet zo lang vervlogen dagen. Een buste van Goethe in een lege boekenkast legt dan weer de link met zijn oude vriendschap.

Met deze Jakob Lenz heeft de Munt eindelijk nog eens een voorstelling die blijft hangen...

Publicatie: donderdag 5 maart 2015 @ 19:31
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
0 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen