ti guarda dal Grande Inquisitor

Marie-Nicole Lemieux in de Munt

Marie-Nicole Lemieux en Roger Vignoles hebben recent een nieuwe CD, Chansons perpétuelles, opgenomen voor naïve. Het lag dan ook in de lijn van de verwachtingen dat ze uit deze opname zouden putten voor hun recital in de Munt.

FotoHet recital bestond uit een Frans blok met Cinq Mélodies de Venise van Fauré en liederen van Koechlin, aangevuld met liederen van Reynaldo Hahn. Na de pauze hoorden we fragmenten uit het Italienisches Liederbuch en Rachmaninov-liederen, met een paar extra Schubert-liederen. Ik heb de CD zelf nog niet gehoord, maar afgaand op de live-uitvoering moet dit een schitterende liedopname zijn... en heeft de Munt eindelijk nog eens een recital geprogrammeerd dat de moeite waard was.

Er waren nochtans indicaties dat Marie-Nicole Lemieux niet helemaal in orde was. Ze kuchte regelmatig tussen de liederen (het publiek ook trouwens) en moest ze soms lang uitademen om haar adem onder controle te krijgen. Tijdens het zingen was daar totaal niets van te merken. Neem bijvoorbeeld Dass sie hier gewesen, dat Schubert aangeduid heeft met "Sehr langsam". Ze nam dat heel letterlijk, maar zelfs die heel lang uitgesponnen frases konden haar niet in moeilijkheden brengen.

Interpretatief is Lemieux een plezier om naar te luisteren. In liederen als La pêche van Koechlin, Die Forelle van Schubert of Mandoline van Fauré trekt ze alle registers open met massa's kleur, veel subtiele poses en minder subtiele gezichtsuitdrukkingen. De koketterie van Wolf krijgt haar hoogtepunt in Du denkst mit einem Fädchen mich zu fangen. En de gejaagdheid van Die junge Nonne brengt ze met de nodige dramatische inleving. De diepte van het water van Auf der Donau test ze uit met haar laatste noot op "Untergang" die letterlijk uit het diepste van haar tenen komt.

Maar de ontroerendste momenten kwamen met de liederen van Reynaldo Hahn. Haar evolutie van de grootste vreugde naar intens verdriet in Trois jours de vendange was overweldigend. Met D'une prison scheurt haar ziel open en L'heure exquise was onaards mooi.

Voor een keer probeerde het Muntpubliek, dat in groten getale opgekomen was, eens niet na één bisnummer zo snel mogelijk bij de vestiaire te zijn. Het eerste bisnummer was - onvermijdelijk - A Chloris. Daarna volgde nog een heel persoonlijke vertolking van Villanelle uit Les nuits d'été: hilarisch, je zou het bijna een parodie kunnen noemen. Haar laatste bisnummer droeg ze op aan een bepaalde 94-jarige in de zaal die ze tijdens de Elisabethwedstrijd heeft leren kennen... vriendschap bezegelt met An die Musik van Schubert.

Publicatie: dinsdag 3 maart 2015 @ 18:21
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen