ti guarda dal Grande Inquisitor

Fidelio in Antwerpen

De nieuwe muziekdirecteur van de Vlaamse Opera stelt zich ook voor met een nieuwe productie van Fidelio... zij het dat de scenische invulling niet echt geslaagd is, maar vocaal valt het in het algemeen wel mee.

De ontdekking is ongetwijfeld Klaus Florian Vogt die een vocaal indrukwekkende Florestan neerzette. De "Gott" die hij forte de zaal inslingert, doet je meteen de oren spitsen en kippenvel krijgen; het vervolg van de aria "...welch Dunkel hier" is even indrukwekkend in zijn kleurschakeringen en dynamiek.

Petra-Maria Schnitzer heeft een mooie lyrische sopraan maar valt over het algemeen wat te licht uit voor de rol van Leonore. Voor haar grote aria mist ze (nog) voldoende gewicht in de laagte. En aangezien de rol van Marzelline bezet werd door Petra Labitzke die een vergelijkbare stem heeft, lijkt het soms wel alsof Leonore en Marzelline vocale tweelingszusters zijn... wat hoegenaamd niet de bedoeling is.

Stephen Milling had ik een paar maanden geleden al gehoord in Kopenhagen waar hij een schitterende König Marke gezongen had. Nu blijkt dat Rocco hem ook heel goed afgaat. De enige zanger die echt ondermaats is, is Oskar Hillebrandt. Vorig seizoen had hij nog een redelijke Hans Sachs gezongen, maar ondertussen is zijn stem zodanig afgetakeld dat hij zich doorheen de rol van Don Pizarro moet brullen met een onaanvaardbaar breed vibrato.

Francisco Negrin probeerde een en ander in een aanvaardbare enscenering te gieten, maar is daar grotendeels in gefaald. Enerzijds omdat het decor een groot poppenhuisgehalte heeft en anderzijds omdat er allerlei onnodige gadgets bijgehaald worden... zoals het rondzeulen met een kamerplant of Leonore die Don Pizarro bedreigt met brandende krant. Heel die verlossingsscene is trouwens een lachertje waar de realiteitszin heel ver zoek is. Om nog maar te zwijgen over de grote slotscene waar de inspiratie blijkbaar op was en allerlei "interessante" vondsten geëtaleerd werden: Leonore die eens in de lucht gestoken wordt, het koor dat vanaf het eerste balkon zingt, Florestan die zich expliciet tot de zaal wendt om zijn vrouw te prijzen, ... Een of andere visie zou niet slecht geweest zijn.

Publicatie: donderdag 31 oktober 2002 @ 13:11
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen