ti guarda dal Grande Inquisitor

L'Auberge du Cheval Blanc in Luik

De gebruikelijke eindejaarsoperette komt dit seizoen met wat vertraging in Luik. De Waalse Opéra speelt nu pas (slechts) drie voorstellingen van L'Auberge du Cheval Blanc, de Franstalige versie van Im weißen Rößl van Benatzky.

FotoTekstueel is er wel wat gesleuteld aan de Franse versie. Grappig om zien, was dat ze voor de Duitse boventiteling de originele tekst gebruikten en de Nederlandse boventiteling was een vertaling van het Duits, niet het Frans. Hoedanook, het verhaal blijft hetzelfde al zijn er wel een paar aangepaste namen: Sigismund wordt "Célestin Cubisol" of Wilhelm Giesecke heet in het Frans "Napoléon Bistagne" (uit Marseille, met bijhorend dialect, wat de verstaanbaarheid niet ten goede kwam... de dialogen werden trouwens niet boventiteld).

De productie van Dominique Serron speelt in een decor met een gebogen trap van François Schuiten (sommigen herinneren zich misschien zijn sprookjesboekendecor voor La cenerentola in de Munt). Het is een wervelende show met klassieke grappen en choreografieën in Lederhosen. Al zijn er ook een paar dode momenten (het slot van het eerste bedrijf bijvoorbeeld) of haperende overgangen.

Op muzikaal vlak was ik minder overtuigd. Enkel de Josépha van Alexise Yerna haalt het gewenste niveau. François Langlois heeft wel een goede spreekstem, maar voor de aria's van Léopold projecteert die stem voor geen meter. Nicolas Bauchau brult zich weinig toonvast door de partij van Guy Flores (Erwin Siedler).De donkere mezzo van Natacha Kowalski heeft potentieel, maar haar stem lijkt nog niet af te zijn voor de rol van Sylvabelle (Ottilie).

Publicatie: zaterdag 21 februari 2015 @ 8:43
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen