ti guarda dal Grande Inquisitor

Akhnaten in Antwerpen

Samen met Einstein on the beach en Satyagraha vormt Akhnaten van Philip Glass een trilogie van portretopera's. De opera werd in 1984 gecreëerd in Stuttgart. Bij Opera Vlaanderen ging gisteren de eerste scènische productie in België in première.

Foto
foto's © Annemie Augustijns

Akhnaten speelt zich af in het Egypte van de 14de eeuw voor Christus en vertelt, min of meer, de geschiedenis van farao Achnaton, van zijn opkomst tot ondergang. Hij schafte het meergodendom af en installeerde de zonnegod Aton als enige god. De muziek van Philip Glass is meteen herkenbaar als een continue stroom van zich oneindig repeterende melodietjes op meestal Egyptische teksten. Het duurde even - ongeveer het volledige eerste bedrijf - vooraleer ik mee was met de muziek.

Regisseur Nigel Lowery heeft zich voor het scènebeeld laten inspireren door de zwart-witte houtsneden van Frans Masereel. In een zwarte spookstad op een draaiplateau duiken karikaturale figuren op: een rat, een hoertje, een drugsverslaafde. De wereld van Akhnaten, zoals die getoond wordt in het derde bedrijf, bestaat uit een veelkleurige scène die sterk contrasteert met de stad. Ook de goudkleurige kostuums van Walter Van Beirendonck zorgen voor het nodige contrast. In tegenstelling tot Lowery heeft hij zich wel laten inspireren door het oude Egypte.

Foto

Ik was niet helemaal overtuigd door deze enscenering. Vooral de behandeling van de verteller, gespeeld door Geert Van Rampelberg, kwam rommelig en onduidelijk over. Vaak zit hij ergens verborgen in de stad, maar zijn beeld wordt geprojecteerd op een reclamebord van de stad. Volgens het libretto zou hij Amenhotep, de overleden vader van Akhnaten, zijn... maar in deze productie wordt gesuggereerd dat hij ook het alter-ego is van Akhnaten.

De titelrol werd gezongen door Tim Mead. Voor een contratenor heeft hij een grote stem die de zaal probleemloos vult. Zijn grootste moment komt op het einde van het tweede bedrijf als hij - "in de taal van het publiek" (Nederlands, niet Antwerps) - de "Hymne aan Aton" zingt in een plechtige Gij-vorm. Zijn vrouw Nefertiti werd gezongen door Kai Rüütel met warme mezzo die mooi harmonieert met die van Mead.

Publicatie: zaterdag 14 februari 2015 @ 13:33
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen