ti guarda dal Grande Inquisitor

Die lustigen Weiber von Windsor in Luik

Buiten het Duitstalig taalgebied wordt Nicolai's Die lustigen Weiber von Windsor nauwelijks uitgevoerd. Het is dan ook mooi dat de Waalse Opéra deze "andere" Falstaff op haar programma gezet heeft in een nieuwe productie van David Hermann én met verschillende Belgische zangers in hoofdrollen.

Foto

Die lustigen Weiber von Windsor is sterk gelijklopend met Verdi's Falstaff, maar er zijn ook een paar verschillen. Zo is Falstaff iets minder belangrijk dan de lustige vrouwtjes Frau Fluth en Reich (respectievelijk Alice Ford en Meg Page bij Verdi). Er is geen Quickly, Falstaff heeft ook geen knechten Bardolfo en Pistola, maar Anna Reich (Nannetta) heeft wel drie aanbidders.

David Hermann is bij ons vooral bekend van zijn enscenering van Die Zauberflöte in de Vlaamse Opera. Alhoewel ik die productie helemaal niet slecht vond, heb ik wel meer bedenkingen bij zijn aanpak van Die lustigen Weiber.

Als je begint met alle dialogen te schrappen, dan krijg je onvermijdelijk een onsamenhangend verhaal. Hij probeert dit op te lossen door een spreekrol voor een psychiater in te voeren. Die geeft, in het Frans, commentaar op de relatie van Frau en Herr Fluth. Falstaff is in deze productie dan ook geen ridder, maar eerder de verpersoonlijking van de fantasieën van de dames Fluth en Reich en de jaloezie van Herr Fluth. Op die manier ontstaat een verhaal dat weinig met de opera te maken heeft en dat uiteraard allerlei inconsistenties met de tekst creëert. De liefdesgeschiedenis tussen Anna en Fenton past niet in dit concept en lijkt dan eerder een bijkomstigheid.

Muzikaal is het wel een goede voorstelling met een degelijke tot goede bezetting.

Foto

Aangezien de "Weiber" belangrijker zijn dan Falstaff, is het Frau Fluth die de eigenlijke hoofdrol heeft. Anneke Luyten was een paar jaar geleden nog lid van het Jong Ensemble van de Vlaamse Opera, waar ze een aantal rollen gezongen heeft. Maar geen enkele daarvan had de omvang van Frau Fluth. Met dit roldebuut bewijst ze dat ze probleemloos een dergelijke rol kan dragen. Na een wat kortademige start, zingt ze Frau Fluth met een grote lyrische sopraan. Haar coloraturen zijn goed en ze heeft zelfs een mooie triller. Haar grote aria zingt ze op de sofa bij de psychiater vol doorleefde expressie.

Werner Van Mechelen is één van de weinige Belgische zangers die in onze operahuizen wél grote rollen te zingen krijgt. Het hoeft niet altijd Alberich, Amfortas of zelfs Ford te zijn, een komische rol als Herr Fluth ligt hem evenzeer... alhoewel er in deze productie relatief weinig komische elementen overblijven. Heel zijn scène met Falstaff als "Herr Bach" is een diepgravende sessie bij de psychiater, waardoor het soms meer op een herhaling van zijn Wozzeck lijkt.

Die sessie begint al met Falstaffs "Als Büblein klein" achter de gordijnen van het centrale bed. Franz Hawlata overtuigt vooral met zijn mooie ronkende lage noten. Sabina Willeit had wat opwarming nodig als Frau Reich, maar ontpopt zich tot een mooie egale mezzo. Sophie Junker stelde enigszins teleur als Anna Reich met een scherpe neuzelende klank. Davide Giusti was een stralende Fenton, al werd zijn serenade "Horch, die Lerche singt im Hain" nodeloos opgevrolijkt door ongein van de twee andere aanbidders van Anna.

Publicatie: woensdag 4 februari 2015 @ 10:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen