ti guarda dal Grande Inquisitor

Fierrabras in het PSK

Schubert staat niet echt bekend voor zijn opera's. Het is dan ook zeer lovenswaardig dat de Munt Fierrabras brengt, zij het in concertante versie, met de geëngageerde Adam Fischer op de bok. Het is nog maar de tweede keer dat ik deze opera live meemaak, de vorige keer was ongeveer tien jaar geleden in Parijs met een nog jonge Jonas Kaufmann als Fierrabras.

Foto

Fierrabras is een romantische ridderopera met wortels in het Singspiel en dus met dialogen. De dialogen worden in deze voorstelling elegant opgelost met een nieuwe tekst van Ileana Tautu, die door de actrice Elisabeth Orth voorgelezen wordt vanuit de linkse "oreille" van het PSK. Zij is Florinda die vijftig jaar later, op haar sterfbed, terugdenkt aan haar jeugd en wat zich toen allemaal afspeelde.

De Munt heeft een - op papier tenminste - ideale bezetting samengebracht, maar er waren toch een paar zware teleurstellingen. De titelrol werd gezongen door Kurt Streit. Sinds zijn vorig optreden in de Brussel als Titus is zijn stem sterk achteruit gegaan. Alle noten zijn er nog wel, maar zijn stem klinkt uitgemergeld.

We hebben al kennis kunnen maken met de nieuwe zangstijl van Juliane Banse in haar recente vertolking van Elsa. Met de zwiepende hoge noten die ze loslaat op Emma, lijkt ze haar onfeilbaar Schubertiaans stijlgevoel definitief overboord gegooid te hebben. Haar geliefde Eginhard wordt gelukkig gezongen door Charles Workman. Zijn tenor is nog even stijlvol als altijd en hij zorgt dan ook voor een aantal van de mooiste momenten van de avond... zoals zijn aria met klarinet waarmee we meteen in de weemoed van "Der Hirt auf dem Felsen" terecht komen.

Florinda is dramatisch ongetwijfeld de meest dankbare rol van de opera. Vocaal is ze te omschrijven als een Schubertversie van Beethovens Leonore. Elisabeth Meister beschikt over ruime expressieve dramatische kwaliteiten, alleen niet vocaal. In de verschillende dramatische scènes van het tweede bedrijf geraakt ze nauwelijks over het orkest en in de rest klinkt haar stem vaak te dun. Dietrich Henschel zingt tegenwoordig vaak alsof het hem fysiek pijn doet. Soms is dat ook te horen, maar gisteren klonk zijn Roland wel mooi zonder overdreven dramatische inleving.

Bij de kleinere rollen moet zeker Steven Humes vermeld worden als een mooi sonore Karel de Grote. Gijs Van der Linden heeft als Ogier geen al te grote partij, maar zijn tenor klinkt en projecteert mooi en hij zingt - samen met Dietrich Henschel - het best verstaanbare Duits van de hele bezetting.

Publicatie: donderdag 22 januari 2015 @ 9:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen