ti guarda dal Grande Inquisitor

Mauro Peter in Schwarzenberg

Twee jaar geleden, stal Mauro Peter de harten van het Schubertiade-publiek toen hij insprong voor een zieke Anja Harteros met een fenomenale uitvoering van Die schöne Müllerin. Dit jaar moest Elisabeth Kulman afzeggen wegens "uitputting" en weer zijn Mauro Peter en Helmut Deutsch de redders in nood.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Ze brachten een programma dat eigenlijk ideaal is voor de beginnende lied-liefhebber, en voor de anderen is het genieten van begin tot einde. Op anderhalf uur tijd passeerden de vier grote romantische liedcomponisten - Schubert, Schumann, Brahms en Wolf - met representatieve liederen, uitgevoerd met heldere dictie, intelligente tekstbeleving en een wonderbaarlijke tenorstem die geen enkele hindernis tegenkomt.

Der Wanderer an den Mond is doordrongen van Sehnsucht... opvallend trouwens dat hij - net zoals Kirchschlager twee dagen eerder - de vaak bediscuteerde oerversie met "aus Westens Wieg in Ostens Grab" gebruikte. Een schijnbaar eenvoudig liedje als An die Laute wordt een volledige vertelling, waarbij hij het publiek nieuwsgierig maakt naar het geheim dat hij wil vertellen. Daarbij verkent hij alle nuances van het piano. Hij zette ook Nacht und Träume piano in en liet de eerste noot meteen crescendo openbloeien tot wat een grandioze vertolking werd. Zo eenvoudig kan Schubert zijn. Het Schubert-hoofdstuk werd afgesloten met het galopperende Auf der Bruck. In de laatste strofe moest hij even een verloren draad weer oppikken, maar deed dat met het vakmanschap van een doorwinterde liedvertolker.

Hoofdstuk twee begon met Abends am Strand en weer bewijst Mauro Peter dat hij een rasverteller is met massa's kleuren en goed gebruik van rubato om de spanning hoog te houden. In het eerste Venetianisches Lied uit Myrten speelt hij weer voluit met pianissimi. In het tweede Venetianisches Lied is hij de verleidelijke Don Juan. Het minder bekende Der Einsiedler ging naadloos over in de Schumann-versie van (Wanderers) Nachtlied. Na de pauze, stonden liederen van Brahms op het programma. Het zijn niet mijn favorieten, maar liederen als Wie Melodien zieht es of Feldeinsamkeit hebben toch een zekere charme.

Het recital werd afgesloten met een selectie uit de Mörike-Lieder van Wolf. Ze hadden niet meteen de meest bekende liederen gekozen, maar elk lied kreeg zijn eigen karakter mee. An die Geliebte was zo mooi dat je er stil van werd. In Der Tambour haalt hij weer zijn vertelkunsten boven. En hij eindigde met het welbekende en hilarische Abschied... en ja, een deel van het publiek liet zich toch weer vangen en begon al te applaudisseren voor Helmut Deutsch de wals-epiloog kon spelen.

Voor de bisnummers namen ze de weg terug. Na Verborgenheit uit het Mörike-boek van Wolf, volgden Ständchen van Brahms en een onwaarschijnlijk mooie Mondnacht van Schumann. Ik ben ervan overtuigd dat ze ook nog een Schubert-bisnummer klaar hadden, maar het publiek vond het na drie bisnummers wel genoeg...

Tenslotte wil ik iedereen aanraden om zijn agenda te nemen, want Mauro Peter komt volgend seizoen weer naar deSingel voor een recital. Niet te missen !

Publicatie: dinsdag 26 augustus 2014 @ 8:47
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Der fliegende Holländer in Düsseldorf

De Holländer-productie van Adolf Dresen dateert al van 2000, maar ik had ze nog nooit gezien. Het is een tijdloze enscenering, ideaal voor een repertoirevoorstelling.

Opera, 21-6-2018 9:31
1 opmerking

Iris Hendrickx - French Opera Arias

De Belgische sopraan Iris Hendrickx heeft haar debuut-CD gelanceerd. Het is een collectie van Franse opera-aria's geworden, begeleid door Patrick Fournillier en het Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi.

CD's, 19-6-2018 21:05
2 opmerkingen

Ilker Arcayürek - Der Einsame

Als een jonge tenor zijn eerste Schubert-CD opneemt, dan is de verleiding groot om met Die schöne Müllerin te beginnen. De Weense tenor Ilker Arcayürek en de pianist Simon Lepper zijn iets origineler.

CD's, 18-6-2018 18:55
0 opmerkingen

Carolyn Sampson - A Soprano's Schubertiade

Ik heb de sopraan Carolyn Sampson enkel nog maar live in oratorium gehoord, nog nooit als liedzangeres. Ze heeft de afgelopen jaren wel al een aantal mooie lied-CD's opgenomen, vooral met Franse muziek. Nu waagt ze zich voor de eerste keer aan Schubert, ook nu weer met haar vaste pianist Joseph Middleton. Een fantastische CD!

CD's, 16-6-2018 16:05
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in de Munt

Het afgelopen Muntseizoen was een seizoen van tweeluiken en ook de laatste productie bestond uit twee werken. Voor de pauze was dat Bartoks opera Hertog Blauwbaards burcht en na de pauze De wonderbaarlijke mandarijn... een pantomime-ballet, dat in de productie van Christophe Coppens meer pantomime dan ballet was waarbij de overacting niet geschuwd werd.

Opera, 14-6-2018 17:15
0 opmerkingen

Macbeth in Luik

De Luikse Opéra sluit het seizoen af met Macbeth in een nieuwe productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Paolo Arrivabeni dirigeert de gebruikelijke "Franse" versie, inclusief het totaal overbodig heksenballet, maar wel met het slot van de eerste versie.

Opera, 13-6-2018 15:29
2 opmerkingen

La clemenza di Tito in Antwerpen

Het kan toch nog, zelfs bij Opera Vlaanderen... een productie die er gewoon mooi uitziet. Mozarts laatste opera La clemenza di Tito heeft daarenboven een degelijke bezetting meegekregen, geleid door dirigent Stefano Montanari.

Opera, 2-6-2018 10:18
7 opmerkingen

Juni en juli 2018

Zowel Opera Vlaanderen als De Munt eindigen het seizoen met een opera die dateert uit het begin van de 20ste eeuw, respectievelijk De Speler van Prokofiev en Hertog Blauwbaards burcht van Bartok. Ondertussen komt Leo Nucci nog eens naar Luik, deze keer voor Macbeth. En het Brussels Mozartiade-festival begint de zomer met Cosi fan tutte.

Toekomstmuziek, 31-5-2018 19:28
0 opmerkingen