ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelika Kirchschlager in Schwarzenberg

De herfsteditie van de Schubertiade Schwarzenberg ging gisteren van start met een teleurstellend liedrecital van Angelika Kirchschlager. Helmut Deutsch begeleidde haar in een traditioneel programma met Schubert en Schumann.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Voor ze begon, kondigde Kirchschlager aan dat er niet naar een of andere rode draad gezocht moest worden in haar keuze van Schubert-liederen. Het was gewoon een selectie van haar lievelingsliederen. Op zich was dat al hoopgevend. De vorige Schubertiades heeft ze iets minder plat getreden paden gevolgd en verscheen toen niet voldoende voorbereid op het podium.

We kregen dus een dozijn bekende liederen zoals Gretchen am Spinnrade, Seligkeit of Der Wanderer an den Mond. Maar daarnaast ook een aantal Hosenrollenliederen. Ze begon bijvoorbeeld met de serenade An Silvia, waarbij opviel hoe donker haar stem geworden is.

Wat echter nog meer opviel, was hoe de kwaliteit van haar stem achteruit gegaan is. Lage noten worden kort aangestipt, hoge noten zijn nauwelijks hoorbaar en voor de rest van haar stem merk je al het technische werk. Het is niet altijd mooi of zuiver, laat staan natuurlijk, met te vaak vervormde klinkers. Haar stem hangt als een wolk klank boven het podium en projecteert slechts moeizaam in de zaal. Vooral liederen als Bei dir allein of haar dramatische vertolking van Der Pilgrim leden hieronder.

In tegenstelling tot de Schubert-liederen was Schumanns Eichendorff-Liederkreis de eerste keer dat Kirchschlager ze zong. Haar stem zat iets beter en ze was uitzonderlijk expressief in Waldesgespräch, al lag "Es ist schon spät, es ist schon kalt" weer ongemakkelijk hoog. Mondnacht en Schöne Fremde waren mooi, Zwielicht mysterieus.

Publicatie: zondag 24 augustus 2014 @ 8:54
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen