ti guarda dal Grande Inquisitor

Anna Prohaska - Behind the lines

Met de herdenkingen van de "Groote Oorlog" was het slechts een kwestie van tijd vooraleer er ook nieuwe CD's rond dit thema zouden opduiken. Eén van de eerste en meest in het oog springende nieuwe opnames is Behind the lines van sopraan Anna Prohaska en pianist Eric Schneider.

FotoMet Sirène had ze al eens een thematische CD gemaakt. Ook "Behind the lines" is een slim samengesteld recital met allerlei liederen die verwijzen naar verschillende oorlogen, getoonzet door verschillende componisten en in verschillende talen.

Met de eerste drie liederen krijgen we meteen een staalkaart van het brede spectrum dat bestreken wordt. Het 17de eeuwse Es geht ein dunkle Wolk herein gaat naadloos over in Clärchens Die Trommel gerühret van Beethoven. Eric Schneider leeft zich uit in het evoceren van trommels en kanonnen. Daarna volgt Kriegslied eines Kindes van Hanns Eisler, schrille muziek in een cabaretsfeer. Het is het eerste van een paar liederen vanuit het gezichtspunt van de achterblijvers.

Het strofische My Luve's in Germanie van ene Thomas Traill lijkt eenvoudig. Maar de uitgepuurde vertolking van Prohaska maakt dat elke strofe een extra nagel is die er dieper ingeslagen wordt. Voor mij is dit het meest ontroerende lied van de CD. De oorlog is tastbaar geworden en met In Flanders Fields van Charles Ives staan we letterlijk tussen de klaprozen. Schneider laat zich opmerken met zijn mooie ronde pianoklank.

Het Hollywooder Liederbuch schreef Hanns Eisler toen hij naar de VS gevlucht was tijdens de Tweede Wereldoorlog. De meeste teksten zijn van Berthold Brecht, ook de drie die Prohaska uitgekozen heeft. In één vloeiende beweging volgen het Sprechgesang van Panzerschlacht, een cynische vertolking van Die letzte Elegie en Die Heimkehr elkaar op.

En dan ineens... Schubert !

Schwanengesang is de meest moderne liedcyclus uit de 19de eeuw en is voor mij de absolute top van wat Schubert in het liedgenre bereikt heeft. Prohaska zingt daaruit Kriegers Ahnung tegen de achtergrond van de oorlogen in de 20ste eeuw. De sfeer van Eislers muziek wordt op expressieve manier binnengetrokken. Heel mooi bijvoorbeeld hoe ze op het einde de herhaling van "Herzallerliebste, gute Nacht" eerst sarcastisch en dan eerder berustend uitdrukt. Ook Ellens Raste, Krieger wordt hier meer dan een vrijblijvend slaaplied. De "schlaf den Schlaf, nichts wird dich wecken" krijgt hierdoor een andere betekenis, en neigt naar een requiem... nog versterkt door Schneiders gedetailleerde akkoorden.

De CD eindigt met verschillende aspecten van het einde van een oorlog. Liszts Jeanne d'Arc au bucher beschrijft eerder het einde van Jeanne d'Arc zelf en Le retour du sergent is typische Poulenc-humor. Er zijn weinig (lichte) sopranen die Schumanns Die beiden Grenadiere zingen en eigenlijk is Prohaska's stem ook te licht voor deze ballade. Maar Wo die schönen Trompeten blasen is weer geniaal. Achter elke zin wordt een dubbele betekenis gezocht en gevonden, Schneider doet moeiteloos vergeten dat Mahler hier ook een orkest bij voorzien had.

Dit is een CD met een boeiend programma, maar één die je niet even in je CD-speler steekt terwijl je aan de afwas begint. Je moet er echt wel voor gaan zitten.

Publicatie: maandag 18 augustus 2014 @ 21:38
Rubriek: CD's

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen