ti guarda dal Grande Inquisitor

Otello in Kinepolis

Twee jaar geleden, vertoonde Kinepolis Verdi's Otello live vanuit de Met. Ik heb die voorstelling toen gemist, maar dankzij de zomerprogrammatie van Kinepolis heb ik dat gisteren ingehaald... in een grotendeels lege zaal (tenminste toch in Brussel) en zonder de gebruikelijke interviewtjes.

Foto
foto © Ken Howard

De productie van Elijah Moshinsky dateert van 1994 en is een typische Met-productie: spectaculaire decors, rijke kostuums en toendertijd - uiteraard - Placido Domingo in de titelrol.

Domingo is ondertussen van stemvak veranderd, maar Johan Botha is ook een meer dan degelijke Otello. Zijn timbre is veel helderder dan wat je van een klassieke Otello zou verwachten, maar een stralende hoogte en ogen die vonken schieten ala Jon Vickers zorgen toch voor een dramatische en doorleefde vertolking... al zouden wat meer portamenti niet misstaan.

Renée Fleming is een wisselvallige Desdemona. In het eerste bedrijf klinkt ze alsof ze Mimi zingt. In het meer dramatische derde bedrijf maakt ze haar stem onnatuurlijk donker. Maar in het vierde bedrijf is ze op haar best. In het "Wilgenlied" en het "Ave Maria" exploreert ze alle mogelijke emoties die eruit te halen zijn.

Falk Struckmann zong Iago met een sardonisch timbre. Dat werkt goed in zijn "Credo", maar veel minder in "Era la notte" (het viervoudige piano is uiteraard onzingbaar, maar een gewoon piano probeert hij zelfs niet). Verder brult hij zich door zijn drinklied in het eerste bedrijf. Close-ups spelen ook in zijn nadeel... het is esthetisch onverantwoord om in te zoomen als hij zijn mond binnenstebuiten draait om forte te zingen.

Bij de kleinere rollen moet James Morris opgemerkt worden als Lodovico en de zoetgevooisde Cassio van Michael Fabiano, die ondertussen al een iets bekendere naam geworden is.

Publicatie: dinsdag 15 juli 2014 @ 19:24
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen