ti guarda dal Grande Inquisitor

Thaïs in Bonn

De opera van Bonn sluit haar seizoen af met een nieuwe productie van Massenets Thaïs. Francisco Negrin tekende voor een visueel aantrekkelijke voorstelling.

Foto
foto © Thilo Beu

Negrin draait van in het begin de rollen om. Athanaël wordt al in de eerste scène gekweld door zijn lusten en fantasieën, verpersoonlijkt door vier dansers met hondenkoppen. Zelfkastijding of een kruisvormig nagelbed brengen weinig soelaas. Anderzijds heeft Thaïs een spirituele kant terwijl ze slechts de courtisane speelt in Alexandrië. In het laatste bedrijf verschijnt ze ook met hondenkop in Athanaëls visioen.

Voor de titelrol heeft de opera van Bonn Nathalie Manfrino geëngageerd. Haar grote lyrische sopraan is ideaal voor de rol. Ze zingt een sensuele "Air de miroir" met veel nuances en een prachtig mezza voce. Maar forte gaat haar vibrato in de hoogte soms uit de bocht, net zoals haar intonatie.

Evez Abdulla komt uit het ensemble. Hij beschikt over de dramatische bariton voor Athanaël. Maar veel Franse stijl is er niet bekennen. Ik ben er ook nog niet uit in welke taal hij zong. Het kleine rolletje van Nicias werd gezongen door Daniel Jenz. Hij werd in allerijl overgevlogen uit Lübeck, toen de oorspronkelijk voorziene tenor zich 's morgens ziek had gemeld. Hij zong vanaf de rand van het podium in idiomatisch Frans.

Publicatie: zaterdag 28 juni 2014 @ 10:29
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen