ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2014 - de winnaars

Iets na half twaalf kwam de jury op het podium om het resultaat van de Koningin Elisabethwedstrijd bekend te maken.

Foto

De winnaars zijn:

De publieksprijzen gingen naar Chiara Skerath (voor de VRT) en Jodie Devos (voor de RTBF), en daarmee zijn die prijzen ook mooi communautair verdeeld.

Dit resultaat bevestigt mijn eerdere opmerking dat de zangwedstrijd verder wegzakt richting een ordinaire operawedstrijd, waardoor hij internationaal helemaal irrelevant wordt. Het reglement werd al aangepast zodat het niet meer verplicht is om zowel opera, lied als oratorium te zingen. Ze hebben dat waarschijnlijk gedaan in de hoop om zo wat meer kwalitatief hoogstaande kandidaten aan te trekken. Het probleem is dat de kandidaten dat nog niet doorhadden. De meesten probeerden dan ook de drie disciplines te vertolken.

Toekomstige kandidaten kunnen zich dan ook best niet meer bezighouden met het moeilijke liedgenre of met oratoriums. Hun prestaties in die genres worden toch niet gewaardeerd, laat staan gevaloriseerd. Ik vind het dan ook een blamage voor het Concours dat ze geen jury heeft kunnen samenstellen die de superieure muzikaliteit - in de drie genres - van een Daniela Gerstenmeyer of Emoke Baráth weet te beoordelen.

De zangjury is al langer een zwakke versie van de viool- of piano-jury's als ze zich voor de helft van de jury moeten behelpen met opera-intendanten en pianisten. Ze proberen die keuze wel te verdedigen door te stellen dat het uiteindelijk de intendanten zijn die de zangers moeten engageren. Maar dat argument snijdt geen hout. Intendanten hebben wel genoeg andere mogelijkheden om nieuwe zangers te horen zonder dat ze daarvoor in een jury van een zangwedstrijd moeten zetelen.

Als je weer naar de andere disciplines kijkt, dan zie je daar een dozijn pianisten en violisten in de jury... er valt geen dirigent of concertorganisator te bespeuren. Waarom is dat dan wel "logisch" voor zang ? Het feit dat ze toch nog June Anderson en Teresa Berganza in de jury hebben, is waarschijnlijk te danken aan de contacten van José Van Dam. Het moment dat hij uit de jury stapt, kunnen ze best meteen de hele zangwedstrijd opdoeken.

Het zal duidelijk zijn dat ik zwaar teleurgesteld ben in dit resultaat. Ik denk niet dat ik over drie jaar nog tijd zal steken in de Koningin Elisabethwedstrijd als ze op deze weg verder gaan.

Publicatie: zondag 1 juni 2014 @ 9:48
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen