ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2014 - Finale, dag 1

De finale van de Koningin Elisabethwedstrijd ging vandaag van start. Het Flagey werd ingeruild voor het PSK, met zijn iets minder toegeeflijke akoestiek. En de piano werd vervangen door het Muntorkest onder leiding van Roland Böer.

De keuze van de dirigent is allesbehalve gelukkig. Hij houdt zich vooral met het orkest bezig en heeft als belangrijkste doel om de kandidaten bij de minste gelegenheid te overstemmen. De drie kandidaten hadden daar last van en sommige lieten zich verleiden om te beginnen forceren.

FotoJodie Devos (sopraan, België, 25 jaar) begon met Nun beut die Flur uit "Die Schöpfung". Aanvankelijk klinkt haar stem wat klein, maar dat verbetert in de loop van de avond. De Mozart-concertaria Vorrei spiergarvi, oh Dio is de start van een virtuoos coloratuurprogramma. Alle hoge noten zijn er, de echt hoge noten zijn wel soms maar kleine piepjes. Maar het probleem is dat het momenteel enkel nog noten zijn. Ze weet niet echt veel betekenis te geven aan die noten. Haar staccatowerk is degelijk, maar zou voor een coloratuursopraan toch nog iets strakker mogen, ook in O luce di quest'anima. Ik vind Amor van Strauss' geen echt goed lied. Sommige zangeressen kunnen me overtuigen dat er toch iets in zit, Jodie Devos kan dat niet. Ze sloot af met Glitter and be gay. In het eerste recitatief-deel draagt haar stem nauwelijks tot achterin de zaal, maar haar interpretatie van de rest van de aria was wel goed.

FotoEmoke Baráth (sopraan, Hongarije, 28 jaar) is een van de meest muzikale finalisten. Het openingsrecitatief van Handels Oh, had I Jubal's lyre zat meteen juist. De aria zelf zingt ze met een natuurlijke evidentie. Ook Ilia's Padre, germani, addio begon ze met een ontroerend recitatief dat mooi getextureerd werd. Ook de aria was uitstekend. Ze beschikt over die unieke gift dat ze iets in haar stem kan leggen dat "pakt". In Verstossen, verschlossen aufs neu das Goldportal uit Schumanns "Das Paradies und die Peri" begon ze het gevecht met de dirigent. Haar hoogte begon eronder te lijden en haar interpretatie kwam mat over. Rusalka's Maanlied zong ze dan weer wel mooi piano en met oprechte inleving, maar in een zaal als het PSK zou een iets grotere stem beter zijn. Anne Truloves No word from Tom uit "The Rake's Progress" was haar afsluiter. Hierin vielen weer haar muzikaliteit en emoties op.

FotoLevente Pall (bas, Hongarije/Roemenië, 29) had zich in de halve finale laten opmerken door zijn zeer expressieve tekstbehandeling. Zijn finaleprogramma leende zich daar iets minder toe. Hij was ook de zanger die zich het meest liet opjagen door de dirigent. Hij zingt sowieso al met een redelijk snel vibrato, maar als hij meer en meer druk geeft, verandert dat in een lelijk keelvibrato - wat in de halve finale iets minder opviel - en verdwijnen zijn nuances. Zijn openingsaria, The people that walked in darkness uit de "Messiah", was nog goed. Maar Leporello's Cataloogaria was redelijk eenvormig. Het karakteriseren van Don Giovanni's veroveringen moet veel duidelijker. Het meest opvallend was bijvoorbeeld de overgang van "la grande maestosa" naar - weliswaar in één adem - "la piccina", die totaal niet gedifferentieerd werd. Zijn keelvibrato begon pas echt op te spelen in Verdi's Confutatis maledictis. Prins Gremins aria Liubvi vsie vozrasty pokorny werd uitgevoerd in een te snel tempo naar mijn smaak. De ene echt lage noot was er niet helemaal. Hij eindigde met Méphistophélès' Le veau d'or... maar gezien de sabotage door de dirigent valt daar weinig zinnigs over te zeggen.

Publicatie: woensdag 28 mei 2014 @ 23:19
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen