ti guarda dal Grande Inquisitor

Spanisches Liederbuch in Parijs

Het aantal keren dat ik het Spanisches Liederbuch van Hugo Wolf al live gehoord heb, kan ik nog altijd op de vingers van één hand tellen. Gisteren kwam er één uitvoering bij, dankzij het slotrecital van de Convergences-reeks in het Amphithéâtre van de Bastille.

Foto

De meest voor de hand liggende reden waarom het zo zelden uitgevoerd wordt, is uiteraard het feit dat je er twee zangers en een pianist voor nodig hebt. Bij voorkeur zijn dat twee doorwinterde liedzangers die vertrouwd zijn met Wolfs idioom. Ook de pianist moet zijn mannetje staan, aangezien Wolf in dit liedboek een breed spectrum vraagt van pianistieke virtuositeit over Wagneriaanse breedsprakerigheid tot subtiele intimiteit. De Braziliaanse pianist Marcelo Amaral deed dit op indrukwekkende wijze, net zoals de twee zangers.

Birgid Steinberger is relatief nieuw op de internationale liedscène. Ik heb deze Beierse sopraan vorig jaar voor de eerste keer gehoord op het Oxford Lieder Festival. Ook nu maakte ze indruk met haar perfecte dictie en haar sprankelend timbre, maar vooral omwille van haar intelligente tekstinterpretatie. Ze beweegt vlotjes van een piano-vertolking van het bekende In dem Schatten meiner Locken tot een overweldigende Wehe der, die mir verstrickte.

Foto
foto © Internationale Hugo-Wolf-Akademie

De bariton Roman Trekel moet niet meer voorgesteld worden. Hij is al jaren een sterkhouder in het liedgenre. De laatste jaren was hij vocaal wat aan het zwalpen als liedvertolker. Maar hij is nu in volle glorie terug. Hij zong wel alle liederen met de partituur binnen oogbereik, maar met zijn gebalde bariton gaf hij een stevige vertolking van Wolfs liederen. Het piano-zingen was niet zo evident als bij zijn sopraancollega, maar toch waren er pareltjes als Nun wandre, Maria.

Het Spanisches Liederbuch stelt ook een praktisch probleem. Het is een lang werk, dat weliswaar uit twee delen bestaat. Maar de 34 profane liederen duren drie keer zo lang als de 10 geestelijke liederen. Ze losten dit op door de profane liederen in twee groepen te verdelen. Tussen deze twee liedgroepen werden dan de geestelijke liederen uitgevoerd (er waren dus ook twee pauzes). Gezien de toch eigen sfeer van de geestelijke liederen, zorgde dit voor contrast op het niveau van het volledig recital. Elke groep liederen werd opgebouwd met de nodige aandacht voor afwisseling op het vlak van sfeer en expressie, en zodanig dat ook de zangers telkens afwisselden... met dank aan Wolfgang Holzmair voor de volgorde van de liederen.

Publicatie: zondag 25 mei 2014 @ 15:11
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen