ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2014 - Halve finale

Iets na middernacht kwam de jury van de eerste ronde op het podium en las juryvoorzitter Arie Van Lysebeth de namen af van de 24 kandidaten voor de halve finale. Het is een lijst waar ik me redelijk goed in kan vinden.

Foto

Het genderevenwicht is ook al iets meer hersteld met 8 zangers en 16 zangeressen. De grootste delegatie komt uit Korea met zes zangers. Met vijf zangers lijkt België verhoudingsgewijs oververtegenwoordigd. Enkel de afwezigheid van de Canadese alt verbaast me. Dit zijn de 24 namen:

In principe treden ze ook in deze volgorde op, maar er zijn toch een paar verschuivingen.

In de halve finale zingen ze een programma van 25 ŕ 30 minuten. Ze moeten daarvoor twee programma's voorbereiden met maximum 15 minuten overlap tussen de twee. De enige voorwaarde is dat een programma niet meer dan twee werken van dezelfde componist mag bevatten. Daarmee zijn we heel ver verwijderd van de oorspronkelijk opzet van de zangwedstrijd, waarbij de beste algemene zanger gezocht werd die zowel excelleert in opera, oratorium en liederen... zeg maar de nieuwe Dietrich Fischer-Dieskau.

Drie jaar geleden sneuvelde het opgelegd werk, omdat de jury met schaamrood op de wangen moest toegeven dat ze zo'n modern werk zelf te moeilijk vonden. Nu is er zelfs geen sprake meer van een opgelegd werk. Drie jaar geleden was er nog de verplichting dat ze Mozart, een lied, een mélodie en een Italiaanse opera moesten zingen. Over drie jaar verbieden ze waarschijnlijk het liedrepertoire, zodat het een gewone operawedstrijd wordt van dertien in een dozijn...

Hoedanook, voor wie al een blik wil werpen op de programma's die de kandidaten voorbereid hebben, heb ik hun programma's samengevat op deze pagina (PDF, 57 kB).

Publicatie: zaterdag 17 mei 2014 @ 10:19
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen

Rigoletto in Luik

Dit jaar geen eindejaarsoperette in Luik, maar een herneming van Rigoletto in de negentiende eeuwse enscenering van Stefano Mazzonis di Pralafera.

Opera, 27-12-2017 9:37
1 opmerking

Dialogues des Carmélites in de Munt

Dialogues des Carmélites behoort tot het Franse standaardrepertoire van de twintigste eeuw. Het was dan ook verrassend om te ontdekken dat de opera niet meer opgevoerd werd in de Munt sinds de Belgische creatie in 1959. Maar met de productie van Olivier Py en onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu brengt de Munt meteen één van de beste Muntproducties van de afgelopen tien jaar...

Opera, 20-12-2017 16:58
11 opmerkingen

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
13 opmerkingen