ti guarda dal Grande Inquisitor

Vlaamse Opera 2014-2015

De Vlaamse Opera heeft haar nieuw seizoen aangekondigd met als thema "(on)macht". Ze hebben meteen ook de nieuwe naam "Opera Vlaanderen" en het bijhorende logo voorgesteld. De website (ook met een nieuw adres operaballet.be) wordt tegen volgend seizoen opgefrist.

FotoNa de successen in de Munt, waagt de Vlaamse Opera zich ook aan de "grand opéra" met La Juive in een regie van Peter Konwitschny. Rachel wordt gezongen door Asmik Grigorian en Gal James, Roberto Saccà en Jean-Pierre Furlan alterneren als Eléazar.

Een andere "gewone" grote opera is Khovanshchina. De productie van David Alden is een co-productie met ENO. Er is een dubbele bezetting met Ante Jerkunica en Gleb Nikolsky (Ivan Khovanski), Alexey Tikhomirov en Alexey Antonov (Dossifei), Elena Manistina en Julia Gertseva (Marfa).

Volgend seizoen wordt de volledige Mozart-Da Ponte-cyclus van Guy Joosten hernomen. De Don Giovanni, die binnenkort in Gent in première gaat, zal in Antwerpen een grotendeels nieuwe bezetting krijgen met Josef Wagner (Don Giovanni), Stefan Kocan (Leporello), Christina Carvin (Donna Elvira) en Corinne Winters (Donna Anna). In Cosi fan tutte horen we Christina Carvin (Fiordiligi), Maria Kataeva (Dorabella), Sébastien Droy (Ferrando) en Riccardo Novaro (Guglielmo). Tenslotte zal Paul McCreesh Le nozze di Figaro dirigeren met David Bizic (Figaro), Julia Westendorp (Susanna), Levente Molnár (Graaf), Julia Kleiter (Gravin) en Renata Pokupic (Cherubino).

Ter gelegenheid van het Strauss-jaar komt er nieuwe Elektra in een regie van David Bösch. Irene Theorin en Caroline Whisnant alterneren als Elektra, Ausrine Stundyte en Liene Kinca zijn Chrysothemis, Renée Morloc zingt Klytämnestra.

Van het iets modernere repertoire staat Akhnaten van Philip Glass op het programma in een regie van Nigel Lowery en met Tim Mead in de titelrol. Er wordt ook weer meegewerkt aan het "Opera XXI-festival", met vier creaties. Samen met Muziektheater Transparant wordt bijvoorbeeld Private View - naar de Hitchcock-klassieker "Rear Window" - van Annelies Van Parys gecreëerd in de Vlaamse Opera.

Publicatie: dinsdag 6 mei 2014 @ 19:03
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Benjamin Appl in het Paleis der Academiën

Oorspronkelijk zouden Benjamin Appl en James Baillieu hun liedrecital in het Brussels Conservatorium geven. Maar de staat van de zaal is ondertussen zodanig dat zelfs de artiesten beginnen te klagen en dus werd uitgeweken naar het Paleis der Academiën.

Liedrecital, 24-2-2018 22:40
0 opmerkingen

Maart 2018

Maart is de maand van het klara-festival, waar onder andere een concertante Pelléas et Mélisande in pianoversie op het programma staat. De Munt brengt het bekendste operatweeluik Cav-Pag en Opera Vlaanderen herneemt de Gürbaca-productie van Parsifal.

Toekomstmuziek, 24-2-2018 9:29
0 opmerkingen

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen