ti guarda dal Grande Inquisitor

Ariodante in Essen

In de opera van Essen ging ongeveer een week geleden een nieuwe productie van Ariodante in première. Het is een goed gezongen voorstelling die de verplaatsing waard is.

Foto
foto © Bettina Stöß

Het is misschien nuttig om even kort het verhaal in herinnering te brengen. De ridder Ariodante en Ginevra, de dochter van de koning van Schotland, staan op het punt te trouwen. De hertog Polinesso is echter ook verliefd op Ginevra. Ginevra's hofdame Dalinda is verliefd op Polinesso. En Lucanio, de broer van Ariodante, heeft dan weer een oogje op Dalinda. De opera draait vooral om de poging van Polinesso om, met de medewerking van Dalinda, Ariodante te overtuigen van Ginevra's ontrouw. Waarna Ariodante zelfmoord pleegt... wat niet lukt en de opera toch goed afloopt.

In de enscenering van Jim Lucassen is van die zelfmoord geen sprake. Hier is het Polinesso die Ariodante gevangen neemt en opsluit. Hij sluit ook Dalinda op om te vermijden dat ze haar verraad zou verder vertellen. Op zich is dat geen slecht idee, alleen de oplossing die hij bedacht om Ariodante te laten ontsnappen is nogal ongeloofwaardig. Voor de rest is het een degelijke productie in een strak decor: grijze muren met hoge deuren en een extra muur met deuren op een draaiplateau voor de eerste twee bedrijven en een zaal vol stoelen met een herdenkingsfoto van de doodgewaande Ariodante voor het derde bedrijf.

De rol van Ariodante werd overtuigend vertolkt door Tamara Gura. Ze geeft een hartverscheurende lezing van "Scherza infida" met veel aandacht voor dynamiek en tekstexpressie. In "Dopo notte" had ze geen problemen met de loopjes. Maar het viel toch weer op dat zangers tegenwoordig gemakkelijk wegkomen zonder ook maar één triller te zingen. Gura deed wel twee halve pogingen in "Scherza infida" om er een te beginnen.

Olga Pasichnyk is nog altijd een voorbeeldige Handelvertolkster. Tien jaar geleden zong ze in de Vlaamse Opera nog Dalinda. Ondertussen is ze gepromoveerd tot de prima donna-partij van Ginevra. Haar stem is kristalhelder en loepzuiver, maar ze kwam wat klein over in het Aalto-theater. Ieva Prudnikovaite was een uitstekende Polinesso. En ik was verrast om Almas Svilpa, die ik vooral ken van zijn Wotans in Essen, als de Koning te horen met redelijk goede coloraturen... al klinkt hij soms wollig waardoor het soms een buffo-partij lijkt.

Publicatie: zondag 27 april 2014 @ 9:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen